Fackligt ungdomsnätverk stöttar under brinnande krig

Internationellt De fackliga aktivisterna Ivanna Khrapko och Katerina Izmailova gör vad de kan för att stötta sina kamrater mitt under brinnande krig. Pengar från den svenska fackföreningsrörelsen används till mat, mediciner och annan nödhjälp.

Foto: Privat samt ZUMAPRESS.com/MEGA

De håller kontakten med unga fackligt aktiva

Mot slutet av intervjun ljuder återigen flyglarmet och Ivanna Khrapko måste hastigt avbryta för att bege sig till skyddsrummet. Under natten har det gång på gång varit flyglarm. Men trots de extremt svåra förhållandena måste Ivanna jobba på för att leda och hålla i gång ett stort fackligt ungdomsnätverk där man nu stöttar varandra för att stå emot Putins krig.

- Det är hemskt. Jag kan inte sova eller slappna av. I går gick larmet när jag åt middag. Jag tar lugnande mediciner för att dämpa stressen, berättar hon.

Ivanna Khrapko är fackligt aktiv i facket för statsanställda. Nyligen valdes hon till ordförande för ett fackligt ungdomsnätverk för olika fackföreningar från hela Ukraina, som nu får stöd från Olof Palmes Internationella Center och den svenska fackföreningsrörelsen. För närvarande har de lagt traditionellt fackligt arbete åt sidan för att i stället hålla i gång en livsviktig verksamhet under brinnande krig.

Hennes fokus just nu är att ta ansvar för att leda och hålla kontakten med fackligt aktiva unga för att ordna med hjälp och stöd. De pengar som de nu får från den insamling som Palmecentret genomför ska i den akuta situation som råder användas till mat, mediciner och annan nödhjälp. De kan även betala transporter för medlemmar som behöver ta sig till säkra platser eller bistå de som vill och kan lämna landet.

- I dag fick jag ett samtal från en person, bara 21 år gammal, som bor i närheten av en tågstation i Kiev, där det varit en fruktansvärd bombning. Han ringde för att han var rädd. Vi försöker nu hjälpa honom att hitta någonstans att fly till i västra Ukraina, berättar Ivanna.

Ivanna Khrapko bor i Kiev, men befinner sig för närvarande i staden Tjernivtsi, nära gränsen till Rumänien. Hon följde med en vän och hennes ettåriga dotter som reste västerut för att fly landet. Ivannas plan var att återvända till Kiev, men det hade hunnit bli alldeles för farligt. Därför har hon blivit kvar i Tjernivtsi och driver verksamheten därifrån.

Viktigt att sprida sann information

Katerina Izmailova är också hon fackligt aktiv, i järnvägsbolagets fack. Men till skillnad från Ivanna har hon valt att lämna landet tillsammans med en femårig dotter och en nioårig son. Hon befinner sig i Köln i Tyskland, där hon tack vare en volontär fått en bostad. Hennes man är kvar i Ukraina, där han gått med i armén för att strida mot invasionsstyrkan.

Katerina och Ivanna känner varandra väl och har tät kontakt. Katerina är till stor hjälp i och med att hon har koll på de tillfälliga tidtabellerna för tågen, och därmed kan informera fackliga kamrater som behöver sätta sig i säkerhet.

Ivanna och Katerina betonar båda vikten av att så många som möjligt hjälper till att sprida sann information om vad som sker i Ukraina just nu.

- Stort tack till alla er som sprider information. Det behövs och vi vägrar att låta oss tystas, säger Katerina Izmailova.

Svenska facken ger stöd

Omedelbart efter den ryska invasionen beslöt LO att ge 250 000 kronor till Palmecentrets insamling för Ukraina. Flera av LO-distrikten och flera av facken inom LO hakade på och bidrog till insamlingen.

- Internationell solidaritet har alltid varit viktig för oss och nu känns den viktigare än någonsin. Självklart ställer vi upp för de unga i facken i Ukraina. Det handlar om liv eller död, säger Elsa Alm, ungsekreterare på LO.

Text: Erica Fahlström och Björn Lindh

Ge pengar du också!

Stöd Palmecentrets insamling för Ukraina! Swisha till: 123 240 60 72. Märk gåvan "Ukraina". Eller gå in på www.palmecenter.se/insamling-ukraina/ för att få information hur pengarna används och se fler sätt du kan stödja på.