Hoppfullt med nya krav på Försäkringskassan

Arbetsmiljö LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson är positiv till dagens besked från regeringen. "Nu hoppas jag att det är slut på vansinnet där människor nekats sjukpenning och i stället uppmanats att ta hittepå-jobb", säger han.

Torbjörn Johansson
Foto: Fredrik Hjerling

Du som är sjuk ska få den hjälp du behöver för att komma tillbaka till arbetslivet. Försäkringskassan får ett nytt styre och ska bli bättre på att samverka med andra myndigheter. Det sade socialminister Annika Strandhäll i en pressträff under fredagen.

Lång facklig kamp för en bättre sjukförsäkring

"Systemfel", ”skandal” och ”akilleshäl för regeringen”. LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson har länge varit kritisk till hur Försäkringskassan nekat människor hjälp när de blivit för sjuka för att jobba. Framför allt har han upprörts över det mål om att få ner antalet sjukpenningdagar som han menar styrt myndigheten att göra hårdare bedömningar.

Hårda ord har också riktats mot att Försäkringskassan prövat många sjuka mot en arbetsmarknad som inte existerar i verkligheten.
– Nu hoppas jag att det är slut på vansinnet där människor nekats sjukpenning och i stället uppmanats att ta hittepå-jobb, säger han.

Bra med förtydligat uppdrag och krav på samverkan

Torbjörn Johansson välkomnar därför dagens besked från regeringen om att Försäkringskassans uppdrag ska omformuleras. Det siffersatta målet blir ett bredare samhällsmål som ställer krav på arbetsgivare, myndigheter och andra aktörer att samarbeta bättre.

I kombination med den utredning av ”normalt förekommande arbete” som regeringen tidigare presenterat gör dagens nyhet LOs avtalssekreterare hoppfull om framtiden.

– Sjukförsäkringen måste vara en fungerande helhet. Med nya direktiv till Försäkringskassan, en ny ledning och en mycket kompetent utredare kommer vi en bra bit på vägen mot ett tryggare arbetsliv. Våra medlemmar har drabbats hårt och det måste få ett slut här och nu, säger Torbjörn Johansson.

Clara Bergström