Strejken avblåst – HRF och Visita överens om låglönesatsning

Kollektivavtal Ett avtal mellan HRF och Visita tecknades under tisdagskvällen. – Avtalet är en seger för de lågavlönade, särskilt kvinnorna. HRFs medlemmar förtjänar en lön som man kan leva på, säger Torbjörn Johansson.

Hotellstäderska i Stockholm
Foto: Lars Forsstedt

Låglönesatsningen som LO-förbunden kommit överens om innebär att alla som tjänar under 24 000 kronor i månaden ska få ett högre lönepåslag. För de som jobbar hårt i den blomstrande hotell- och restaurangbranschen är de extra kronorna ett välkommet tillskott. Hotell- och restaurangfackets medlemmar tjänar i genomsnitt 20 810 kronor i månaden – nästan 8 av 10 medlemmar tjänar under 24 000 kronor, enligt HRFs tidning Hotellrevyn

Det nya avtalet som HRF och Visita tecknat ger 1 650 kronor på 36 månader. Det betyder 540 kronor mer i månaden för en heltidsanställd första året, 550 kronor andra året och 560 kronor tredje året. Avtalet innehåller LO-samordningens låglönesatsning och gynnar samtidigt anställda med utbildning och yrkeserfarenhet lönemässigt. Det skriver HRF i ett pressmeddelande

Konflikt om märket ledde till strejkvarsel

Torbjörn Johansson och strejkvaktvästen

I Torbjörn Johanssons arbetsrum i LO-borgen hänger en orange strejkväst – en påminnelse om vad som hade hänt om parterna inte kommit överens. HRF var beredda att ta ut medlemmar på 19 arbetsplatser i sex olika städer i strejk från och med onsdagen den 19 april. Nu verkar det som att västen får stanna inne ett tag till.
– Det är glädjande att HRF och Visita träffat avtal. HRF slapp gå i konflikt för att få igenom sina krav. Det stärker den fortsatta samordningen, säger han.

Den stora konfliktlinjen låg i tolkningen av det märke som utgör normen för löneökningarna i avtalsrörelsen. LO har sedan industriavtalet tecknades i mars varit tydliga med att märket är 6,5 procent under tre år plus låglönesatsning. Visita har i förhandlingarna med HRF vägrat gå med på löneökningar på mer än 6,5 procent  vilket ledde till HRFs strejkvarsel.

Avtalet bevisar att låglönesatsningen ingår i märket

När ett avtal nu tecknas kan Svenskt Näringsliv inte längre förneka att låglönesatsningen ingår i årets avtalsrörelse, enligt Torbjörn Johansson.
– Arbetsgivarna har äntligen erkänt låglönesatsningen. Det är en förutsättning för att resten av avtalsrörelsen ska rulla på i stabil takt, säger han.

Clara Bergström