Utbildningsjobb – riktiga jobb som Sverige behöver

Arbetsmarknad Utbildningsjobben har debatterats intensivt i media sedan LO presenterade sitt förslag i mars. I stället för enkla jobb med permanenta låga löner handlar det om att skapa förutsättningar för framtidens undersköterskor, snickare och elektriker.

Utbildningsjobb
Jobb och utbildning. Med lön för arbetade timmar och studiemedel för tiden i skolbänken. Foto: Lars Forsstedt

Utbildningsjobb – varför och för vem?

Den som saknar gymnasieexamen och arbetslivserfarenhet har svårt att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Samtidigt skriker många branscher efter folk: framtidens undersköterskor, snickare och elektriker behövs nu.

Utbildningsjobb är LOs lösning på matchningsproblemen. Tanken är att en person arbetar deltid inom ramen för en vanlig anställning. Samtidigt pluggar hen in gymnasiet genom komvux, yrkesvux eller folkhögskola. Med lön för arbetade timmar och studiemedel för timmarna i skolbänken.

– Med förslaget ställer vi krav på både arbetsgivare, stat och individ. Arbetsgivare ska anställa. Staten ska erbjuda utbildningsplatser och generösa studiestöd. Och personerna med utbildningsjobb förväntas ta chansen att lära sig sitt nya yrke för att långsiktigt etablera sig på arbetsmarknaden, säger Torbjörn Hållö, LO-ekonom och författare till rapporten om Utbildningsjobb.

Utbildningsjobb är alltså ingen åtgärd som enbart riktar sig till nyanlända. Inte heller något försök att återskapa jobb som försvunnit från arbetsmarknaden, just för att de inte längre behövs.

För att arbetsgivarna ska anställa personer som saknar rätt kompetens menar LO att lönekostnaderna behöver vara mindre – under en kortare period. Men det betyder inte nödvändigtvis sänkta löner. Det kan lika gärna vara subventioner från staten eller minskade arbetsgivaravgifter för gruppen som är aktuell för utbildningsjobb.

Stort genomslag från Lycksele till Rosenbad

Berit Müllerström berättar om utbildningsjobb under LOs Jämlikhetsturne

Under LO-ledningens pågående jämlikhetsturné har Karl-Petter Thorwaldsson, Therese Guovelin och Berit Müllerström mött förbundens medlemmar i Hudiksvall, Gällivare, Enköping, Västerhaninge, Oskarshamn, Nybro och Lycksele och svarat på frågor om rapporten.

Regeringen har uttryckt sig positiv till förslaget. Nu väntar LO på att Svenskt Näringsliv ska komma till förhandlingsbordet.

Byggbransch, industri och äldreomsorg – här är de lediga jobben:

• Kockar och kallskänkor
  • VVS-montörer
  • Byggnads- och ventilationsplåtslagare
  • Installations- och service-elektriker
  • Undersköterskor, hemtjänst och äldreboende
  • Träarbetare, snickare, målare
  • Motorfordonsmekaniker
  • Lastbilsförare

Källa: Arbetsförmedlingen (2017a)

Vill du veta mer om LOs Utbildningsjobb?

Ladda ner rapporten om Utbildningsjobb för stärkt etablering (pdf)

Titta på presskonferensen i LO Play

Utbildningsjobb - så bryter vi tudelningen på svensk arbetsmarknad  expertseminarium i LO Play

Så kan 50 000 arbetslösa få ett jobb – debattartikel i Svenska Dagbladet 18 maj