Vi jobbar på som tidigare trots pandemin

Arbetsmiljö De som inte kan stanna hemma och behöver ta sig till jobbet möter vi, säger kundservicevärd Viktor som i sitt uppdrag som fackligt förtroendevald har kontakt med oroliga tunnelbanearbetare.

Sorgligt nog har flera arbetskamrater i tunnelbanan insjuknat i covid-19 och jag vet de som dött, säger Viktor som är fackligt aktiv i Seko. Foto: Lars Forsstedt

Vardagen har blivit mer komplex

Tunnelbanan brukar kallas för Stockholms blodomlopp. Utan den stannar allt i staden av.

- Vi är de vita blodkropparna som letar problem och lösningar, säger Viktor som är kundservicevärd i Stockholms tunnelbana.

Majoriteten av stationerna ligger under jord. Värdarna i sina gula västar är i tjänst alla dagar, dygnet runt för att ge service och skapa trygghet.

- Vi jobbar på som tidigare trots pandemin, men nu i en mer komplex vardag.

Flera hundra möten varje dag

De möter resenärer i alla åldrar, mestadels på perrongen, från olika delar av stan, övriga landet och turister. Det är mycket folk och stor risk för trängsel, trots uppmaningarna att hålla avstånd.

- Det är svårt för oss. När du som trafikant kommer fram till oss för att få hjälp, tänker du kanske att det är lugnt, men för oss innebär det flera hundra möten per arbetspass.

Välkommen rekommendation

Redan i början av pandemin ordnades munskydd till kundservicevärdarna och tillgång till handsprit. I den bemannade spärren öppnas inte luckan längre mot resenärerna vid samtal och med engångshandskar tas betalkortet emot för manuell betalning av biljett.

- Vi blev glada när Folkhälsomyndigheten gick ut med rekommendationen att den som måste åka kollektivt bär munskydd under rusningstid när det kan vara svårt att hålla avstånd till andra.

Munskydd har börjat säljas i spärrluckan, men att även handsprit skulle säljas sa skyddsombuden nej till med anledning av brandrisken.

Kollegor har dött efter att ha insjuknat i covid-19

Många arbetskamrater har vid misstanke satt sig själva i karantän och sorgligt nog har flera insjuknat i covid-19.

- Jag tänker på en kollega, stor go nallebjörn som alltid var glad och spred värme. Han hade bara några år kvar till pensionen som han såg fram emot och väl förtjänade efter alla år. Han är död. Det är fruktansvärt.

Glädjen att ge service till andra

Trots oron och det känsliga läget som pandemin fört med sig vill Viktor lyfta fram bra saker med jobbet. Det viktigaste är när de anlitas som ledsagare för resenärer med funktionsnedsättningar. Det kan vara personer som bor i Storstockholm eller någon som kommer hit på besök och därför är obekant med området.

- Det blir ett mycket nära och personligt möte att ledsaga någon, säger Viktor.

Som en extra försiktighetsåtgärd används då ett speciellt munskydd. Många av de som behöver ledsagning tillhör även en riskgrupp.

- Vi vill ju inte utsätta dem för smitta och vi vill inte heller själva bli sjuka.

- Det finns inget finare än att ge service till andra, avslutar Viktor.

Text: Sophia Gabrielsson sophia@forsstedt.se