Val till Europaparlamentet 2019

EP-VAL 2019 Johan Danielsson är LO-förbundens gemensamma kandidat inför EU-parlamentsvalet på Socialdemokraternas lista. Till vardags är han EU-samordnare på LO vilket betyder att han arbetar med att påverka riksdag, regering och EU:s institutioner. Johan Danielsson är kritisk mot hur EU har utvecklats, men är redo att ta fajten för de fackliga rättigheterna i EU. Målet är att ta tillbaka kontrollen.

{{if(filmstarts == "")}}

Film!
{{if(filmstarts == "")}} {{if(errmsg=="")}}

Valet till Europaparlamentet  den 26 maj handlar om tryggheten för vanligt folk.

Rösta på den fackliga (s)-kandidaten Johan Danielsson för att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige och för starkare fackliga rättigheter i Europa.

Nu tar vi tillbaka kontrollen!

Europaparlamentsval 2019

LOs EP-kandidat Johan Danielsson

Jag heter Johan Danielsson och är ansvarig för EU-frågor på LO. I valet till Europaparlamentet den 26:e maj är jag nummer två på Socialdemokraternas  lista och backas i valrörelsen upp av LO som deras fackliga kandidat.

Det som framför allt upptar min tid är politiska och juridiska beslut i EU som påverkar fackens möjlighet att upprätthålla bra löner och arbetsvillkor för medlemmarna.

Jag är övertygad om att detta är frågor som i slutändan kommer att avgöra framtiden för EU. Ska vi kunna fortsätta med fri rörlighet i Europa så förutsätter det reglerade arbetsmarknader.

Liksom många andra är jag besviken, ja, till och med förbannad på hur EU-samarbetet har utvecklats. Detta var inte det EU som vi blev medlemmar i. Men det räcker inte med att vara besviken. Vi måste själva ta ansvar för att förändra samarbetet.

Den viktigaste frågan för mig är våra kollektivavtal. Svenska avtal och löner ska gälla för alla som arbetar i Sverige.

Andra fackliga frågor som jag vill driva i Europaparlamentet kan du läsa om i LOs Valplattform  Ta tillbaka kontrollen!

Se presskonferensen där vi presenterade valplattformen (LO Play)

Följ mig på Facebook  och på Twitter

LOs politiska krav inför EP-valet

Ta tillbaka kontrollen!

Valet till Europaparlamentet den 26 maj handlar om att vi vill öka tryggheten för vanligt folk. I valplattformen finns LOs krav inför valet till Europaparlamentet. Valet handlar om:

1. Ordning och reda på arbetsmarknaden. Ska EU bidra till trygga jobb och en lön att leva på eller lönedumpning och sämre villkor?

2. Konkurrens på lika villkor för jobb och välfärd. Ska EU bidra till jämlikhet och hållbar utveckling eller ökade klyftor?

3. Demokrati och mänskliga rättigheter. Ska EU bidra till stärkt demokrati eller en utveckling mot högerextremism och ett odemokratiskt samhälle?

Ladda ned Ta tillbaka kontrollen! Valplattform Europaparlamentet 2019 här (pdf)

Se presskonferens i LO Play

Foton på Johan Danielsson

Klicka på bilderna för högupplöst bild. Fotograf är Joacim Schwartz.

Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.  Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.

Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.    Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.

Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.   Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.

Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.     Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.

Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.   Johan Danielsson. LOs kandidat till Europaparlamentet i valet 2019.

Film 1: Johan Danielsson om arbetsmarknaden i EU

Film 2: Johan Danielsson om sund konkurrens

Film 3: Johan Danielsson om ett demokratiskt Europa

LANDSORGANISATIONEN I SVERIGE - BARNHUSGATAN 18, 105 53 STOCKHOLM - TEL 08-796 25 00 - FAX 08-796 25 17 - E-POST INFO@LO.SE - ORG. NR. 802001-9769