Diskussion om EUs framtid 6 maj

Internationellt

EUs framtid
LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och socialdemokratiska Europaparlamentarikern Marita Ulvskog diskuterar EUs framtid inför Europadagen i en direktsändning i Sveriges television måndagen den 6 maj klockan 15.

Syftet med seminariet är att lyfta fram aktuella politiska och ekonomiska frågor inom EU. Vilken väg bör EU gå och hur stärka demokratin och legitimiteten i EU-samarbetet? Och vilken roll ska Sverige ha?

EUs utveckling
Det är inte en fråga om för eller emot EU/EU-medlemskap utan en diskussion om EUs utveckling med utgångspunkt från dels ett fördjupat samarbete mellan staterna där länder valt olika hastigheter för sitt närmande dels om de förslag och beslut som finns inom ramen för EMU respektive Eurozonens utveckling.

Ett enat Europa
Europadagen firas den 9 maj till minne av Robert Schumans deklaration från 1950 om att skapa ett enat Europa för att bevara freden efter andra världskriget och skapa välstånd. Deklarationen låg till grund för skapandet av Europeiska kol-och stålgemenskapen (EKSG). Europeiska gemenskaperna (EG) beslutade i Milano år 1985 att fira dagen som Europadagen.

Stiftelsen Sverige i Europa
Den svenska Europadagen arrangeras av Stiftelsen Sverige i Europa. I stiftelsen ingår LO, TCO och Saco samt Svenskt Näringsliv, Regeringskansliet, Stockholms Handelskammare, Sveriges Kommuner och Landsting, Europeiska kommissionen och Europaparlamentets informationskontor i Sverige.

Programmet för Europadagen i Stockholm.

Text: Reine Boström