Bli inte gammal utan kollektivavtal

Man med gräsklippare

Tror du att det kan bli svårt att klara sig på den allmänna pensionen? Då har du alldeles rätt. Den som jobbar från 20 till 67 år, utan avbrott, kan räkna med knappt 60 procent av slutlönen i allmän pension. Men de flesta kommer snarare att få nöja sig med halva lönen, och knappt det. För hur många av oss kommer att ha möjlighet att arbeta i hela 47 år?

Med ett kollektivavtal ser det mycket bättre ut. Då betalar arbetsgivaren varje månad in pengar till din avtalspension. En "dold lön" som gör STOR skillnad när det blir dags att lyfta pensionen!

Se vad du tjänar på att ha avtalspension

Så stor skillnad gör avtalspensionen

Gerda, Inez och Martin är alla födda 1990, började jobba vid 20 års ålder och tänker pensionera sig när de fyller 67 år. Här ser du ungefär hur stor skillnad det blir utan och med den kollektivavtalade pensionen.

GERDA

Tjänar idag: 40 000 kr/mån

Slutlön före pension: 49 568 kr/mån

Gerdas pension blir

Utan kollektivavtal 22 977 kr/mån

Med kollektivavtal 34 545 kr/mån

INEZ

Tjänar idag: 30 000 kr/mån

Slutlön före pension: 37 549 kr/mån

Inez pension blir

Utan kollektivavtal 21 463 kr/mån

Med kollektivavtal 27 022 kr/mån

MARTIN

Tjänar idag: 20 000 kr/mån

Slutlön före pension: 25 032 kr/mån

Martins pension blir

Utan kollektivavtal 14 309 kr/mån

Med kollektivavtal 18 015 kr/mån

Försäkra dig om kollektivavtal!

Pengar

Det säkraste beviset på att du har kollektivavtal - och att din arbetsgivare verkligen betalar in den avtalspension du har rätt till - är att du varje vår får ett pensionsbesked från Fora i din brevlåda. Läs mer om hur du läser och utforskar ditt pensionsbesked på fora.se. I detta syns dock bara din avtalspension. Vill du ha en bra prognos över din totala pension rekommenderar vi ett besök på minpension.se. Här får du en prognos som tydligt visar hur mycket som är inbetalat och vad avtalspensionen ger.

Fråga din arbetsgivare om du är osäker på om det finns kollektivavtal på din arbetsplats. Saknas det bör du snarast kontakta ditt fackförbund för hjälp!

Du väljer själv vem som förvaltar din avtalspension

Förr var det bestämt hur mycket du skulle få i pension. Idag är det istället du själv som bär risken. Storleken på din avtalspension beror på hur mycket som betalas in under åren och vilken avkastning du får för pengarna. Du kan själv välja hos vem och hur pengarna ska förvaltas. Gör du inget aktivt val sätts dina pensionspengar automatiskt in i en traditionell livförsäkring hos AMF Pension.

Frågor om avtalspensionen?
Ring LOs hjälptelefon 020-56 00 56