Förbättra yrkesprogrammen på gymnasiet

Välfärd

Det har nu släppts en tredje delrapport inom ramarna för projektet Arbetsmarknaden efter krisen, som drivs av LO tillsammans med de olika förbunden. Rapporten fokuserar bland annat på de yrkesförberedande programmen på gymnasiet.

Rapportförfattarna Thomas Hagnefur (utbildningspolitisk utredare på LO), Thomas Carlén (LO-ekonom) och Ulrika Vedin (LO-utredare) har i samband med att rapporten släpps skrivit ett debattinlägg i Dagens Nyheter, där de bland annat föreslår att arbetsmarknadens parter ska få vara med och utforma gymnasieprogrammen.

Rapporten diskuterades på ett seminarium i Stockholm 17 maj.

- Hösten 2012 var det 28 procent som sökte yrkesförberedande program, det är en historiskt låg nivå, konstaterade Thomas Hagnefur.

På många håll har yrkesförberedande utbildningar lagts ner på grund av brist på elever. Samtidigt efterfrågar många företag yrkesutbildad arbetskraft.

Ett problem med de yrkesförberedande gymnasieprogrammen är att de vanligtvis inte ger behörighet till att läsa vidare på universitet eller högskola. Det är svårt för en 16-åring att fatta avgörande beslut för hela sitt kommande yrkesliv och många väljer därför att läsa till exempel samhällsprogrammet, eftersom det upplevs som att man har bredare valmöjligheter då.

I rapporten föreslås därför att även de yrkesförberedande gymnasieprogrammen ska ge grundläggande behörighet för studier på universitet och högskola. Kvaliteten på de yrkesförberedande programmen borde bli bättre och arbetsmarknadens parter borde få större inflytande över utbildningarna.

På seminariet kommenterades rapportens slutsatser av Amelie von Zweibergk, regeringens utredare av det arbetsplatsförlagda lärandet i den gymnasiala yrkesutbildningen, Peter Holmberg från Skolinspektionen samt av de fackliga företrädarna Josefine Larsson (IF Metall), Lennart Grönberg (Handels) och Jonny Jakobsson (Kommunal).

- Utbildningen måste utformas efter dels branschens behov men också efter individens behov, sa Jonny Jakobsson.

Josefine Larsson berättade om erfarenheterna från teknikcollege, ett projekt som tagits fram av bland annat fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna inom industrin.

Amelie von Zweibergk berättade att regeringens utredare pratat med företrädare för både fack och arbetsgivare och nu håller på att sammanställa deras synpunkter. Hon höll med Thomas Hagnefur om att de yrkesförberedande programmen bör ha en stark koppling till arbetsmarknaden.

- Alla branscher måste vara med på banan.

Se hela inslaget i LOs webb-tv.

Läs hela rapporten här.

Text och foto: Kalle Holmqvist