Global kampanj för Kambodjas textilarbetare

Internationellt LO har den 10 februari skickat ett protestbrev till Kambodjas premiärminister där vi protesterar mot det våld som demonstrerande textilarbetare har utsatts för.

Respektera arbetarnas rättigheter i Kambodja

Oroligheterna har sin upprinnelse i att den kambodjanska regeringen i december 2013 meddelade en ökning av minimilönen till 95 USD/månad. Denna nivå ligger långt under vad som krävs för att kunna försörja sig på.

Detta resulterade i protester som möttes med kraftigt våld. I början av januari dödades 4 demonstranter och 39 skadades. Vidare arresterades 23 demonstranter och deras fall ska upp i rätten den 11 februari.

LO uppmanar den kambodjanska regeringen att omedelbart släppa de arresterade, se till att de skadade får tillgång till adekvat vård samt att regeringen återvänder till förhandlingsbordet och tillsammans med fack och arbetsgivare når en överenskommelse om en rimlig minimilön för textil- och konfektionsindustrin.

LOs brev är en del av en global kampanj till stöd för textilarbetarna i Kambodja.