Samma kamp överallt - LO-aktuellt 2 juni 2006

Rapport Ukraina, Vietnam, Ryssland - tre arenor för fackligt engagemang I Ukraina kämpar Tamara Ivanova-Butovitjs för kvinnors rätt att behålla jobbet när de blir gravida. I Vietnam utbildar IF Metall vietnamesiska fackföreningar när de nu för första gången ska förhandla med en privat arbetsgivare. I Ryssland är ett vanligt problem för facket att internationella företag som etablerar sig motarbetar att de anställda organiserar sig fackligt. Tre platser, tre länder, tre olika former av fackligt arbete, men det är ändå samma kamp och samma mål. Internationellt samarbete är grund för allt fackligt arbete. Globaliseringen har ändrat förutsättningarna men grunddragen i löntagarnas kamp är desamma som i alla tider: Facklig organisering. Kamp för kollektivavtal. Internationellt fackligt samarbete. Solidaritet över gränserna. Den här bilagan berättar om några exempel på fackets kamp runt om i världen.