LO kräver rättvis arbetsskadeförsäkring

Försäkringar Det finns inslag i den nuvarande arbetsskadeförsäkringen som inte upplevs som rimliga och rättvisa. LO anser därför att vissa väsentliga delar i försäkringen behöver förändras. Det framgår av LOs välfärdspolitiska utredning. Beställ skriften här.

Arbetsskadeförsäkringen måste utformas så att de anställda känner tillit till försäkringen. Tillämpningen måste stämma överens med vad folk i allmänhet tycker är rimligt och rättvist. Försäkringen ska naturligtvis också vara utformad så att kvinnor inte blir diskriminerade.

Så är det inte i den allmänna arbetsskadeförsäkringen idag. Därför ställer LO krav på förbättringar så att syftet med den uppfylls. Det är självklart att den som skadas i arbetet ska hållas ekonomiskt skadeslös. Det är också självklart att försäkringen ska bidra till att minska samhällets kostnader för långa sjukskrivningar och vara en informativ signal om att vissa arbetsmiljöer är skadliga.

LO anser därför att vissa väsentliga delar i försäkringen behöver förändras. I skriften ”Arbetsskadeförsäkringen – en facklig hjärtefråga” belyses försäkringens utformning, arbetsskadebegreppet och huvudmannaskapet. Beställ LOs välfärdspolitiska utredning här.

Läs mer ”Arbetsskadeförsäkringen – en facklig hjärtefråga”. Rapport 1 från LOs Välfärdspolitiska utredning, 20 sidor A5.

Lars Gustafsson