LO-aktuellt: Tema Rena Spel 2015

Internationellt Varje dag reser fattiga arbetare till det stormrika Qatar för att bygga arenor inför fotbolls-VM 2022. Få är medvetna om risken att livet sätts på spel. Varje vecka kommer många tillbaka skadade. Ett antal fraktas hem i kistor. Byggboomen väntas kosta 4 000 arbetares liv.

Med livet som insats

I tidningen LO-aktuellt – tema Rena Spel kan du läsa omskakande berättelser från Qatar, men också hur problemen kan tacklas. Byggnads ordförande Johan Lindholm har pratat med arbetarna och sett verkligheten i Qatar. LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson har på plats talat med arbetare som för sin överlevnad reser till jobb i Qatar, och på migrationskontoret träffat personal som vet vilken verklighet som väntar.

IF Metalls ordförande Anders Ferbe berättar hur förhållandena blivit bättre för arbetare som tillverkar sportutrustning. Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson och Pia Sundhage intervjuas. I bilagan kan du även läsa om hushållsanställdas villkor i världen.

LO-aktuellt: Tema Rena Spel 2015 (pdf)

Tidningen kan beställas från LO-distribution.