SD – ett arbetarfientligt och antifackligt parti

Opinionsbildning Det här är en rapport om det fackliga löftet och om dess fiender. Om de som vill ha LO-medlemmars röster men som i själva verket ställer arbetskamrat mot arbetskamrat. Som tycker att en svensk löntagare har mer gemensamt med svenska direktörer än med sina invandrade arbetskamrater. Den handlar alltså om Sverigedemokraterna.

Främlingsfientligt högerparti

Att SD är ett rasistiskt och främlingsfientligt parti vet vi. Men SD är också ett högerparti. Ett parti som i nästan varje viktig löntagarfråga ställer sig på högerns och arbetsgivarnas sida. I över åtta av tio omröstningar i riksdagen har de röstat med alliansen. Listan kan göras lång.

Med SDs stöd har riksdagen exempelvis sagt nej till en nollvision mot dödsolyckor på jobbet, nej till förstärkt företagshälsovård och nej till meddelarfrihet för de anställda i privata välfärdsföretag. Det är också med SDs stöd som regeringen kunnat driva igenom sina skattesänkningar. En röst på SD är alltså en röst för ett fortsatt alliansstyre.

Alla människors lika värde och rätt

Varför tycker vi då att det är så viktigt att berätta om just SD? Svaret är att de är fiender till vår grundläggande fackliga idé. De spelar medvetet på människors känslor av framtidsoro och maktlöshet, känslor som de försöker utnyttja till att ställa löntagare mot löntagare utifrån vilket land man är född i. De erbjuder ett ”vi” att tillhöra och några andra, ”dom”, att hålla skyldiga. Men LOs värderingar utgår från alla människors lika värde och rätt. Därför kan vi aldrig acceptera att löntagare spelas ut mot varandra och att någon ställs utanför. Då skulle vi svika det fackliga löftet.

Alla kan göra något

Den här rapporten är en del av LOs förbundsgemensamma projekt Alla kan göra något och är främst riktad till dig som är förtroendevald. Text- och faktaunderlag har vi fått från Expos Niclas Nilsson och frilansjournalisten Anna-Lena Lodenius. Vi hoppas att rapporten ska kunna inspirera och ge idéer till samtal på kurser, möten eller runt fikabordet på jobbet. Det är viktigt att vi samtalar och sprider kunskap om vad SD står för. Det handlar om vilken väg Sverige ska välja i höst och våra möjligheter att långsiktigt upprätthålla det fackliga löftet om solidaritet mellan löntagare.