Meidnerpris till Lena Sohl på LO-seminarium

Välfärd Seminariet kretsade kring varför en uppåtgående klassresa har blivit ett sätt att komma tillrätta med klasskillnader i Sverige i stället för att förbättra arbetaryrkens villkor.

Anna Hedborg delar ut 2014 års Rudolf Meidnerpris på LO-seminarium.
Anna Hedborg delar ut 2014 års Rudolf Meidnerpris på LO-seminarium. Foto: Jonas Söderqvist

Klassresor upp och ner

En panel bestående av Lena Sohl, Linköpings universitet, Ingela Edlund, LOs andre vice ordförande, Marta Aguirre, Seko och Mattias Bengtsson, Göteborgs universitet hade att diskutera vilka som ska fylla klassresenärernas plats på arbetsmarknaden? Och vad spelar klassresorna för roll när hårda och otrygga arbetsvillkor sprider sig till fler delar av arbetsmarknaden?

Ingela Edlund menar att ansvaret läggs på individen snarare än att söka gemensamma lösningar. Mattias Bengtsson anser också att vi håller på att lämna en modell där mer betoning nu läggs på det individuella.

- Det är heller inte givet att klassresan leder till en tryggare situation, menar Lena Sohl.

Vem är då arbetarklass om alla flyttar sig uppåt?

- I vår postindustriella klasstruktur med kreativa jobb är vi beroende av en arbetarklass i andra länder som har sämre arbetsvillkor, för att stötta oss, anser Mattias Bengtsson.

Inte var utan om villkor

I vår globaliserade värld handlar det inte längre om var arbeten utförs utan under vilka villkor, pekar Ingela Edlund på. Om vi betalade 5 öre mer för ett kilo bananer till exempel skulle det förbättra villkoren i hela kedjan från odlaren till affären.

Samtidigt som vi har många som går arbetslösa har vi en arbetskraftsbrist.

- Vi behöver få ner arbetslösheten och öka kunskapsnivån. Det behövs ett nytt kunskapslyft, säger Ingela Edlund.

Vi i Sverige har en framgångsrik historia fram till 80-talet, under den period som Socialdemokraterna rustade Sverige och där har skolan en väsentlig roll.

- Vi har nu hamnat där vi delar in skolor i bra och dåliga. De som går i de dåliga får en nedåtgående resa, säger Marta Aguirre.

- Och det är arbetarklassens barn som drabbas, fyller Lena Sohl i.

Vill inte vara arbetarklass

- Arbetarklassen identifierar sig inte som arbetarklass. När jag är ute och pratar blir många förnärmade över att bli kallade det, säger Lena Sohl.

Mattias Bengtsson menar att vi inte har någon historiebeskrivning. Det finns en frånvarande förståelse för den kamp som har föregått de rättigheter vi har i dag.

- Och jag vill ha bort diskussionen om utanförskap. Den finns inte. Välfärd handlar om fördelning. Det måste fram. Nu framstår det som bidrag.

Silke Neunsinger är seminariets moderator.

- Vårt utbildningssystem fungerar inte längre som utjämnande. Tidigare har fackföreningsrörelsen också varit bildande, säger hon.

Ingela Edlund är lite självkritisk och menar att när bidragen och studiestöden försvann glömde vi bort att vi sitter på ett kunskapskapital.

- I dag ses inte a-kassan som en försäkring utan som ett bidrag för att samhällsdiskussionen bestämt det. Vi har tappat den diskussionen. Våra förtroendevalda förstår inte längre kopplingen mellan kollektivavtalet och det fackliga löftet. Där har vi en stor skuld.

Det diskuterades om att vara ute och informera i skolorna. Ingela Edlund anser att facket är välkomna i skolorna men att vi inte har en organisation för det.

- Facket är mycket mer välkomna än politiska partier.

Färre sammanträden och fler möten med medlemmar

- Vi borde träffa våra medlemmar och de som skulle vara våra medlemmar hellre än att ha så många möten där vi träffar varandra. Vi måste ta till oss visstidsanställda och de som jobbar på bemanningsföretag och ta till oss dem som kommer in på arbetsmarknaden på annat sätt än vi är vana vid. Om vi inte tar de här människorna på allvar söker de sig till andra rörelser, säger Ingela Edlund.

Mattias Bengtsson anser att facket i Sverige med sin höga organisationsgrad har en stor möjlighet att vända på det här. Den struktur som finns i Sverige gör att det är lätt att komma i kontakt med facket.

Se seminariet i LO Play.

Christina Jonsson