Takhöjningen i a-kassan bör införas i tre steg

Arbetsmarknad Arbetslöshetsförsäkringen är körd i botten, ersättningen är för låg och allt för få omfattas. LOs nya förslag innebär att minst 70 procent av lön­tagarna får 80 procent av tidigare lön i ersättning.

Foto: Lars Forsstedt

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, LOs chefsekonom Ola Pettersson och utredaren Ulrika Vedin att med nya regler för arbetssökande med a-kasseersättning som träder i kraft i september skärper regeringen kontrollen och inför fler sanktioner för de arbetssökande.

För arbetssökande finns det en gräns i hur mycket de kan göra för att ta sig ur arbetslösheten. Regeringen lägger över ansvaret för ett komplext samhällsproblem på enskilda individer.

Det finns skäl att ifrågasätta skärpt kontroll och fler sanktioner med dagens låga ersättning. Forskningen visar att låg ersättning eller hög ersättning i kombination med krav, kontroll och sanktioner ger likvärdiga effekter på arbetslöshetstider. Regeringen kan inte förvänta sig dubbel effekt av låg ersättning och fler krav, kontroll och sanktioner.

LO förordar i stället en arbetslöshetsförsäkring med just hög ersättning tillsammans med väl avvägda krav, kontroll och sanktioner. Det ger försäkringen legitimitet. Arbetssökande får ekonomisk trygghet och kan inte anklagas för fusk med ersättningen. Det behövs också en aktiv arbetsmarknadspolitik som rustar arbetssökande för arbetsmarknaden.

LOs förslag innebär takhöjningar i tre steg under åren 2014-2016 innebärande att minst 70 procent av lön­tagarna får 80 procent av tidigare lön i ersättning.

Christina Jonsson