Aidan Gribble och Erik Jansson får pris

Ung i facket Adrian Gribble och Erik Jansson vinner priset Årets fackliga hjältedåd 2015 för sin kamp för bättre utrustning under praktiken för eleverna på byggprogrammet.

Aidan Gribble och Erik Jansson Byggnads.
Vinnarna av Årets fackliga hjältedåd 2015. Foto: LO Ung

Vi visste att många frös

- Vi skrev brev till vår rektor. Vi visste att många frös, och så gick det igenom.

Det säger Aidan Gribble, som tillsammans med sin kompis Erik Jansson vinner priset Årets fackliga hjältedåd 2015. De är studentmedlemmar i Byggnads och får priset för sin kamp för bättre utrustning under praktiken för eleverna på byggprogrammet på Tullängsgymnasiet i Örebro. Skor och vinterjackor är numera standard för alla byggeleverna.

Det går att göra skillnad

- Det här visar att det går att göra skillnad redan i skolan, säger LOs förste vice ordförande Tobias Baudin, som delar ut priset tillsammans med Andrea Törnestam, förbundssekreterare i SSU.

Killarna är glada och överraskade över priset, lite tagna.

- Jag tror det handlar om att vi är engagerade ungdomar, säger Erik Jansson, strax efter att killarna tillsammans med de andra finalisterna klivit av scenen.

Vi får nog höra av dem igen

- Vi visste att vi hade stöd från många kompisar i det här, men det var vi som formulerade brevet. Sedan fick vi 138 underskrifter, säger Aidan Gribble.

- Det är väldigt roligt att två så unga killar står som vinnare i år. De har visat att det går att förändra, också i skolan. Jag ser fram emot deras kommande engagemang i fackföreningsrörelsen, säger Malin Djuse, LOs ungdomssekreterare.

Och det är inte otroligt att vi får se mer av dem.

- Är det något problem så kommer vi nog att försöka göra något åt det, säger Erik Jansson.

Juryns motivering lyder

Det finaste man kan göra när man stöter på orättvisor är att agera. Det största man kan göra är att göra det tillsammans. Aidan och Erik agerade genom att samla sina kamrater och tillsammans kräva förändring. Byggnadseleverna på Tullängsgymnasiet behöver inte längre frysa under sin praktik. De får både jackor och skor tack vare Aidans och Eriks agerande. Ett strålande exempel på att det går att förändra sakers tillstånd. Med människor som Aidan och Erik växer hoppet om en ljusare framtid.

Årets jury och finalister

Juryn för Årets Fackliga hjältedåd bestod i år av Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande, Helen Pettersson, ordförande ABF och Philip Botström, ordförande SSU.

Priset är, förutom äran och stående ovationer, ett vandringspris designat BIP, Britt-Inger Persson, ett diplom och en tavla.

Övriga finalister var Elin Kramer, Handels, LOs lokala ungdomskommitté Västra Blekinge och IF Metalls ungdomskommitté Västra Blekinge.

Se mer från LOs Ungdomsforum 2015.

LOs ungdomsforum 2015.

Ingela Hoatson