Arbetarkvinnor riskerar att bli fattigpensionärer

Välfärd Pensionsfrågor står återigen högt på dagordningen. Vikten av en bra avtalspension och behovet av en jämställd arbetsmarknad var återkommande slutsatser vid LOs och Folksams Rikskonferens i Örebro.

Arbetarkvinnor riskerar att bli fattigpensionärer
Paneldiskussion om framtidens pensioner. Foto: Daniel Hermansson

Hållbart pensionssystem

"Dagens pensionssystem är så hållbart att det kommer klara sig till nästa istid." Den som intog denna omtalade ståndpunkt var den dåvarande folkpartistiske socialförsäkringsministern Bo Könberg, en av de som såg till att vi lämnade ATP-systemet bakom oss i mitten av 90-talet och ersatte det med dagens system med premiepension.

Bromsen bromsar

Sedan uppgörelsen 1994 har dock mycket hunnit hända. Den så kallade bromsen i pensionssystemet har slagit till flera gånger. Vi har fått jobbskatteavdrag som ändrat på förhållandet mellan lön och pension.

Karl-Petter Thorwaldsson- Vi får också varningssignaler om att framförallt arbetarkvinnor riskerar att bli fattigpensionärer med de förutsättningar som gäller på arbetsmarknaden, menar LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Jämställdhet

Just bristen på jämställdhet inom arbetslivet var ett återkommande tema vid Rikskonferensen.

- Kvinnor måste få bättre löner och rätt till att arbeta heltid, samtidigt som vi måste få ett jämnare uttag av föräldraförsäkringen, säger Karl-Petter Thorwaldsson i en kommentar.

- Det är där det största problemet ligger nu, inte i pensionssystemet i sig, även om det kan förbättras.

Allt viktigare med avtalspension

Gästtalare Annika Strandhäll (S) berättade att just pensioner är det som hon som nytillträdd socialförsäkringsminister hittills fått mest frågor om och att det är mycket om pensioner i samhällsdebatten just nu.
LO har just avslutat höstens informationskampanj där det framgår hur viktigt det är med en kollektivavtalad avtalspension.

- För många är avtalspensionen inte längre"grädden på moset" utan en absolut nödvändighet för att få en rimlig pension att leva av, säger Renée Andersson, pensionsexpert på LO.

Rikskonferensen på You tube

Rikskonferensen i Örebro innehöll en rad intressanta föredrag och panelsamtal om den allmänna pensionen, avtalspensionen samt det privata sparandet. Dessa filmades och har nu samlats på en separat webbsida, tillsammans med intervjuer med vissa av de medverkande.

Daniel Hermansson/LO/SE