Arbetstagarnas bästa är bra för alla – i hela världen

Organisationsfrågor Om arbetsmarknaden fungerar bra är det grunden för annan utveckling och tillväxt och en bättre välfärd i Sverige och internationellt, var en slutsats från LOs representantskap.

Karl-Petter Thorwaldsson tackar ILOs generalsekreterare Guy Ryder för medverkan på repskapet.

Vårens representantskap ägnades både åt en tillbakablick på föregående års verksamhet och åt framtidens uppgifter. Inbjudna gäster var Guy Ryder, generalsekreterare för ILO, International Labour Organisation och Marita Ulvskog, ledamot i Europaparlamentet för Socialdemokraterna.

Det handlar om sysselsättning

- Den första och största frågan handlar om full sysselsättning, hur vi ska bryta ryggen av massarbetslösheten, och i skuggan av det förestående EU-valet att svenska villkor ska gälla på arbetsmarknaden. Jag ser det som ett exempel på när facklig-politisk samverkan fungerar som bäst. Vi ska stärka våra positioner i samhället i Sverige och internationellt, inledde LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Fortfarande är 440 000 arbetslösa i Sverige. Arbetslösheten minskade bara med 6 000 personer förra året.

- Och den svenska regeringen står fullständigt handfallna och har inga idéer eller förslag. Sverige behöver en ny regering som sätter kampen mot arbetslösheten som främsta fråga.

2020 ska vi ha lägst arbetslöshet

Karl-Petter Thorwaldsson var också självkritisk i att LO inte varit tillräckligt bra tidigare på att skapa en politik för flera jobb.

- Nu har vi i gång det största projektet i LOs historia med Full sysselsättningsprojektet. Det är bättre att satsa på att sätta folk i jobb än att de får a-kassa eller bidrag. Vi har flyttat fokus till arbetslösheten och två frågor. Ungdomsgarantin där ingen ska lämnas i sticket utan erbjudas jobb, en praktikplats eller utbildning inom 90 dagar. 2020 ska vi ha lägst arbetslöshet i Europa. Vi ska sätta igång från dag ett efter att vi fått en ny regering efter valet. Sverige ska tillbaks till full sysselsättning.

Vinster i välfärden ska återinvesteras

Det andra område Karl-Petter Thorwaldsson har på agendan är välfärden där LO lyckats flytta samhällsdebatten efter att ett gemensamt beslut i LOs styrelse togs för att vinstpengar ska återanvändas i välfärden och inte hamna på konton på kanalöar.

- Ingen trodde vi skulle lyckas men när vi 14 förbund är eniga är vi starka. Alla människor har rätt till samma välfärd, sjukvård och äldrevården och de privata lösningar som dykt upp kommer inte att komma de sämst ställda till del.

Allierade för ett socialt protokoll

När det handlar om Europa har Socialdemokraterna lovat att driva ett socialt protokoll. Arbetarna ska ha samma rättigheter som den fria rörligheten.

- Vi måste ha allierade inom EU. Österrike och Tyskland är med oss. De tänker inte ta en fördragsändring utan ett socialt protokoll. Vi jobbar nu vidare mot andra länder som Frankrike och vi kommer inom överskådlig tid att uppnå att svenska löner och svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Vi släpper inte en tum förrän Lex Laval avskaffas efter ett regeringsskifte, som SAP har lovat.

Vårda vår modell

Vår nordiska modell på arbetsmarknaden har ofta varit en förebild. Vid World Economic Forum i Davos förundrade sig företagsledare från hela världen hur Sverige därigenom kunnat öka reallönerna med 40 procent så snabbt medan arbetarna i USA inte har fått en enda dollar i reallöneökning sedan 1980-talet.

- Företagarnas intressen beror på att det är arbetare och tjänstemän som köper deras produkter och ökar deras framgångar. Men vi måste hålla koll på att våra grupper inte får sämre löneutveckling än övriga i samhället för då kommer vår modell att gå överstyr, varnade Karl-Petter Thorwaldsson.

Kvalitet på jobb och arbetsmiljö

Guy Ryder undrade vad som finns i den mystiska asken som kallas strukturella reformer när det gäller att få ner arbetslösheten.

- Vi har förlorat 62 miljoner jobb i världen sedan kriserna. Till 2018 är vi på väg mot 75 miljoner. Att göra något åt detta ingår i ILOs uppgifter men ni måste vara med oss. Fokus måste ligga på det drama det innebär att så hög procent av Sveriges ungdomar är arbetslösa. Det är oacceptabelt. Vi måste få tillväxt, vi försöker sprida det svenska exemplet med ungdomsgarantin och vi måste se över utbildning. Vi kan inte ge avkall på jobbens kvalitet eller på arbetsmiljön.

Ett stort problem för ILO är att det inte finns några internationella avtal om strejkrätt. Det är en existentiell fråga för ILO som Guy Ryder hoppas kunna lösas i Geneve om ett par veckor.

Både Guy Ryder och Marita Ulvskog lyfte frågan om arbeten som ligger utanför den ordinarie arbetsmarknaden. De dumpar lönerna också på den ordinarie marknaden. I Afrika är den utanförliggande marknaden 80-90 procent och i Sydamerika 50 procent. Marita Ulvskog pratade EU-val.

Alla kan tillräckligt för att rösta

Man behöver inte vara doktorand i EU-kunskap för att rösta i EU-valet. Det menar Marita Ulvskog när många är tveksamma till att rösta i EU-valet för att de inte kan något om vad man röstar på.

- Det man behöver veta är vad som är vänster och höger. Det handlar om att människors villkor ska gå före marknadens. Högern säger att marknaden ska gå före människor. Det är viktigt att vi visar på kontrasten i politiken.

I 15 år har högern styrt Europa. Nu har Socialdemokraterna chans att ta över om våra grupper bara går och röstar. Det finns 194 ledamöter som slåss för samma sak.

- Den viktigaste frågan i EU är de fackliga frågorna för de är grunden för alla andra frågor. Vi måste trycka bort arbetslösheten och dess konsekvenser. Vi måste ta tillbaks de fackliga rättigheterna och vi ska också jobba med klimatfrågan med forskning och nya jobb på europeisk bas och efterfrågan måste komma igång i Europa.

Se hela representantskapsmötet på LO PLAY.

Christina Jonsson