Årets fackliga hjältar gjorde det omöjliga

Organisationsfrågor Logentklubben på Transport vann LOs pris för Årets fackliga hjältedåd 2013. De är ett gäng fackligt intresserade som har gjort det omöjliga, att starta en fackklubb inom bemanningsbranschen.

Årets fackliga hjältar 2013 Logistklubben Transport
Årets fackliga hjältar 2013, Logistklubben Transport. Foto: Linda Håkansson

Logentklubben vann

Priset för 2013 års fackliga hjältar delades ut under en ceremoni på LOs Ungdomsforum på torsdagskvällen. Temat för årets Ungdomsforum är Att göra skillnad och juryn har tagit särskild hänsyn till insatser gjorda på just det temat. Prisutdelare var LOs förste vice ordförande Tobias Baudin.

– Logentklubben på Transport personifierar det fackliga hjältedådet. Det har varit svårt att engagera uthyrd personal inom facket men inte för de bemanningsanställda på Logent i Norrköping. Genom ett äkta engagemang har de nått stora förbättringar för sina arbetskamrater, säger Tobias Baudin.

Juryns motivering:

”Att vara anställd vid ett bemanningsföretag i dagens Sverige innebär en tuff tillvaro. Många arbetstagare far väldigt illa och den fackliga närvaron är många gånger påtagligt frånvarande. På Logent har de anställda lyckats bevisa att det går att förändra. Det går att bedriva framgångsrikt fackligt arbete även inom bemanningsbranschen. På ett år har medlemsantalet fördubblats och det råder inget tvivel om den fackliga kampviljan. De håller ihop och agerar tillsammans mot arbetsgivaren vilket har gett stora framgångar när det handlar om korrekta löner, anställningsformer och förbättring av arbetsmiljön.

Logentklubben har genom sitt framgångsrika organiseringsarbete på ett bemanningsföretag verkligen gjort skillnad. Inte bara för de anställda på Logent. De har också visat resten av fackföreningsrörelsen att det är möjligt att lyckas med det omöjliga.”

I juryn för Årets fackliga hjältedåd ingår Tobias Baudin, förste vice ordförande LO, SSUs ordförande Gabriel Wikström och ABFs ordförande Helen Pettersson.

Christina Jonsson