Bokrelease för Ingen ska lämnas efter

Opinionsbildning Boken är ett manifest för hur man kan nå full sysselsättning. Karl-Petter Thorwaldssons tankar är nedskrivna av Mikael Romero från många och långa samtal i bilen på väg till och från möten.

Författarna Karl-Petter Thorwaldsson och Mikael Romero på bokreleasen av sin bok Ingen ska lämnas efter. Foto: Christina Jonsson

Ser tillbaks och blickar framåt

I boken ser Karl-Petter Thorwaldsson både tillbaka på sin uppväxt i Kosta och hur han formats av den gemenskap och solidaritet han omgavs av på den lilla orten.  Men han blickar också framåt. Boken är ett manifest för hur man kan nå full sysselsättning.

Vi måste tänka stort igen

Karl-Petter Thorwaldsson skriver i boken att vi måste tänka stort igen. Begränsningarna sitter i våra huvuden. Arbetarrörelsen har vid tre tillfällen brutit ryggen av massarbetslösheten, i 1930-talets krispolitik, i den tredje vägens politik på 1980-talet och senast under 1990-talet då vi fick ner en arbetslöshet på tio procent till fyra.Karl-Petter Thorwaldsson signerar sin bok Ingen ska lämnas efter.

- Jag tror att de hade framgång för att de lyckades teckna en ljus vision av framtiden. De lyckades göra troligt att det fanns något bättre. I dag finns inte den tron och visionen. I varje fall är den vare sig tydlig eller trovärdig. Jag tror att det är livsviktigt för hela vår demokrati. Det handlar som alltid om politiken, politiken, politiken, skriver Karl-Petter Thorwaldsson.

I boken finns konkreta och tydliga förslag till hur vi kan nå full sysselsättning.

Vidareutbildning mitt i livet

Ett förslag som han tror kan bli samhällsekonomiskt lönsamt är ett års vidareutbildning mitt i livet. Så många som 100 000 ska kunna ges möjlighet att studera och kompetensutveckla sig. Samtidigt ska arbetslösa ta jobben under utbildningsåret.

- Vi utbildar de som är motiverade och ger jobb åt de som i dag är omotiverade i stället för att göra tvärtom. Idag lägger vi alla resurser på de arbetslösa, skriver Karl-Petter Thorwaldsson.

Återförstatliga skolan

Ett område i boken, som flera media kommenterat, är förslaget om att skolan ska återförstatligas.

- Vi behöver mer styrning.  Det är inte säkert att förstatligande är enda vägen att gå, men det är en väg som kan leda till en blocköverskridande och långsiktig uppgörelse, anser författaren.

Så kom boken till

Boken Ingen ska lämnas efter, är resultatet av ett elva månaders långt samtal mellan Karl-Petter Thorwaldsson och hans gode vän Mikael Romero. Det var ont om tid och boken kom till i otaliga hyrbilar på väg mellan olika möten runt hela Sverige.Mycket folk vid releaseminglet för Ingen ska lämnas efter. Tobias Baudin skymtas i publiken.

- Jag har kört bilen och Micke har suttit bredvid beväpnad med bandspelare, forskningsrapporter och frågor, berättar Karl-Petter Thorwaldsson.

Bokens målgrupp är framför allt fackligt aktiva i alla LO-förbund. Den är personligt skriven med många exempel från egna upplevelser vilken gör den lättläst också i vanligtvis svårtillgängliga ämnen.

Christina Jonsson