Dags för 2014 års Ivar Lo-priser

På Ivar Los födelsedag den 23 februari delas traditionsenligt två Ivar Lo-priser ut, fackföreningsrörelsens och Ivar Los personliga pris.

Ivar Lo-priset

Suanna Alakoski ger röst åt de utsatta

Fackföreningsrörelsens pris går i år till Susanna Alakoski för ett författarskap som ger röst, plats och därmed upprättelse åt de mest utsatta människorna i det svenska klassamhället. Priset kommer att delas ut av LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Susanna Alakoski är född 1962 i Finland men uppvuxen i Skåne. Hon debuterade 2006 med Svinalängorna och har därefter bland annat gett ut romanen Håpas du trifs bra i fengelset. Hon har också skrivit barnböckerna Dagens Harri, Guldfisken och Dagens Skräckis.

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris instiftades 1986 och delas ut årligen. Det har till syfte att stödja och stimulera litteratur som kommer ur arbetarnas egna led och som för vidare den realistiska tradition som bar upp Ivar Lo-Johanssons författarskap.

Juryns motivering

Juryn motivering för att ge priset på 125 000 kronor till Susanna Alakoski lyder i sin helhet:

För ett författarskap som ger röst, plats och därmed upprättelse åt de mest utsatta människorna i det svenska klassamhället. Susanna Alakoskis verk från debuten med Svinalängorna (2006) och framåt visar på en konsekvent solidaritet med fattiga och föraktade, byggd på en sällsynt kombination av självupplevd erfarenhet och tillämpad inlevelseförmåga, uttryckt i ett språk med fängslande undertext. Skildringen i Oktober i Fattigsverige (2012), i det som till det yttre är en dagboksroman, stegras till händelser och scener som inte lämnar någon oberörd. Med Susanna Alakoskis episka kortprosa når svensk arbetarlitteratur en estetisk och formmässig nydaning.

Ivar Los personliga pris ges till Ebba Witt-Brattström.

Prisutdelning den 23 februari

Prisutdelningen äger rum söndagen den 23 februari klockan 14.00-16.30 på  Metropol Palais, före detta Polstjärnan, Sveavägen 77. Det är fri entré och det bjuds på tilltugg med alkoholfri dryck och vin till självkostnadspris.

Christina Jonsson