Den globala strejkrätten är under attack

Internationellt Arbetsgivargruppen för arbetslivets villkor i FNs organ ILO accepterar ingen global strejkrätt. Konflikten har satt hela ILO i gungning.

Den globala strejkrätten är under attack
Den globala strejkrätten är under attack Foto: Lars Forsstedt

Attack mot strejkrätten

Arbetsgivargruppen för arbetslivets villkor i FNs organ ILO accepterar ingen global strejkrätt och menar att kärnkonventionen om föreningsfriheten och föreningsrätten inte inkluderar rätten att strejka.

Med anledning av attacken mot strejkrätten från arbetsgivargruppen i ILO har Karl-Petter Thorwaldsson, i egenskap av biträdande ordförande för IFS, skrivit ett brev till statsminister Stefan Löfven och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Konflikt sedan 2012

I brevet beskrivs att arbetsgivargruppen redan 2012  startade något som bara kan beskrivas som en generalattack på hela ILOs övervakningsmekanism och i ett första skede fokuserade de sin attack på strejkrätten. Två arbetskonferenser senare har krisen vuxit än mer och så här långt syns ingen öppning, än mindre någon lösning på denna konflikt.

Sverige måste agera

I brevet uppmanas Statsminister Stefan Löfven och Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson att Sverige måste agera i frågan då detta är en ödesfråga för ILO men framförallt för världens arbetare. Sverige måste agera kraftfullt i första hand gentemot de övriga nordiska regeringarna och framförallt i EU-kretsen och det snabbt. För att frågan om strejkrätten ska skickas till  ICJ (International Court of Justice), måste 15 av de 28 regeringsledamöterna i styrelsen rösta ja och här måste Sveriges regering aktivt hjälpa till att lobba och övertala så många regeringar som möjligt.

Läs hela brevet här.

Christina Jonsson