Den stora fikadagen den 16 oktober

Internationellt Förra året fikade fler än 400 000 personer med Fairtrade-varor i över 6 000 fikapauser i Sverige. I år är målet en halv miljon, för att göra skillnad för dem som producerar dessa varor.

Fika med Fairtradeprodukter.
Foto: Fairtrade

Medvetna val gör skillnad

Fairtrade Sverige anordnar en kampanj med syfte att sprida information om och öka konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter.

Den 6 oktober var officiell kampanjstart för Fairtrade Fokus. Med kampanjen vill man sätta fokus på fattigdomsbekämpning och konsumentens möjlighet att göra skillnad genom medvetna val i butiken. Årets huvudbudskap är Hej då fattigdom!

- Vi som konsumenter kan göra viktiga val i vardagen för att bidra till handel på rättvisare villkorSusanne Lindberg Elmgren och stärka rätten till facklig organisering, säger Susanne Lindberg Elmgren på LO.

Med gemensamma krafter

Fairtrade Fokus 2014 kampanjar mellan den 6-19 oktober. Då samlas dagligvarukedjor, butiker, leverantörer, Fairtrade City-styrgrupper, politiker, medlemsorganisationer, ambassadörer och konsumenter för att gemensamt sätta fokus på Fairtrade under två veckor.

LO regionalt kommer att dela ut Fairtrade-frukostpåsar med till exempel Fairtrade-banan och Fairtrade-choklad på vissa orter i landet, för att sätta fokus på och bekämpa fattigdomen i världen. LO centralt kommer som tidigare år att fika med Fairtrade-produkter den 16 oktober.

Det ska vara schyssta arbetsvillkor

LO är aktiv inom Fairtrade för att rikta uppmärksamhet på schyssta arbetsvillkor för arbetstagare i utvecklingsländer som producerar det vi konsumerar.

- Fairtrade är ett oerhört bra komplement till vårt övriga internationella arbete som handlar om rättvisa villkor och en lön att leva på, säger Susanne Lindberg Elmgren.

Det är sjätte året i rad som Fairtrade-fikadagen, Fairtrade Challenge, anordnas. Förra året fikade 400 000 personer med Fairtrade-produkter i över 6 000 fikapauser runt om i landet. LO-förbundet Kommunal anordnade förra året den största fikastunden på över 110 000 medlemmar och storsatsar också i år.

Årets mål med Fairtrade-fikat den 16 oktober är att en halv miljon ska vara med.

Kajsa Bergkvist kommer att vara med och fika. Är du med?

Läs mer och anmäl din fikastund här.

Christina Jonsson