Det är viktigt och enkelt att rösta i EU-valet

Opinionsbildning Vi fick följa med Mojeb Ghaderi när han förtidsröstade vid Arlanda Express vid Stockholms Centralstation.

Mojeb Ghaderi förtidsröstar i EU-valet 14.
Föräldraledige Mojeb Ghaderi förtidsröstar för sonens framtid.

Flera skäl att rösta

Mojeb Ghaderi är föräldraledig brandman och fritidsledare och medlem i Kommunal. Förra EU-valet röstade han inte. Denna gång ser hans liv annorlunda ut när han har en liten son. Det finns flera anledningar till att Mojeb tycker det är viktigt att rösta denna gång.

-Det ena är att vi måste få ett skifte i EU-parlamentet. Och så känner jag av den främlingsfientlighet som börjar ta mark ute i Europa. Då känns det extra viktigt att visa att man inte tolererar främlingsfientlighet och extremism, speciellt för den här lillen, så man lämnar en bra värld efter sig till honom att ärva. Det känns extremt viktigt.

Också sysselsättningsfrågan är viktig för Mojeb. Nu är det ju kristider och människor saknar jobb.

- Politiken måste ändras. Jag hoppas så klart på de rödgröna, att de får makten.

Det går att välja om man ska rösta bara på ett parti eller kryssa för en av kandidaterna på listan. Det är bara tillåtet att kryssa för en kandidat och Mojeb tänker göra det.

- Det är en person som varit mycket i medierna den senaste tiden och där fick jag upp ögonen för henne, säger Mojeb Ghaderi.

Högerpolitiken har präglat Europa i 15 år

Och det ser inte bra ut. 26 miljoner människor är arbetslösa i Europa och 6 miljoner är unga. Det är ett enormt misslyckande. Med fler människor som saknar jobb pressas löner och villkor också för de som jobbar.

Den 25 maj har 400 miljoner möjlighet att välja inriktning på politiken i Europa. De senaste 15 åren har högerpolitiken haft makten och resultatet är stora ekonomiska nedskärningar och en passiv arbetsmarknadspolitik.

Hälften av de beslut som tas i EU påverkar politiken i Sverige och din vardag. Därför är det viktigt att du är med och påverkar framtidens Europa.

Det är inte minst viktigt att gå och rösta av demokratiska skäl. Det är också enkelt att rösta i EU-valet. På alla bibliotek i landet och andra ställen som finns angivna på ditt röstkort går det att förtidsrösta och de vallokaler som är öppna på valdagen den 25 maj finns också angivna.

Christina Jonsson