Effekten av regeringens inkomstskattesänkningar

Ekonomi Regeringens skattesänkningar på inkomster av arbete har ökat på inkomstklyftorna i Sverige. Högavlönade har gynnats mest och män mer än kvinnor.

Lågavlönade har fått mindre del av kakan
Lågavlönade har fått mindre del av kakan. Foto: Lars Forsstedt

Män får mer än kvinnor

Jobbskatteavdraget är kärnan i regeringen Reinfeldts arbetslinje. Det ger sänkt skatt på inkomst för den som arbetar och mer pengar i plånboken till den som tjänar mycket än till den som tjänar lite. Eftersom fler höginkomsttagare är män än kvinnor ger det också en sned könsprofil.

Agneta Berge är ekonom på LO och har studerat siffertabeller från Finansdepartementets beräkningar på hur de tre första stegen i jobbskatteavdraget och höjningen av nedre gränsen för statlig inkomstskatt påverkar olika gruppers disponibla inkomster. Samtliga reformer genomfördes 2007-2009. Agneta Berge

Mest åt dem som redan har

- Allra mest får män som är höginkomsttagare, nämligen 19 089 kronor om året. Allra minst får kvinnor som är låginkomsttagare, nämligen 4 295 kronor om året, eller mindre än en fjärdedel av vad höginkomsttagarmän får.

Agneta Berge har också tittat på de beräkningar som regeringen själv har lagt fram. Precis som den förra tabellen visar siffrorna att höginkomsttagare får mer pengar i plånboken än låginkomsttagare men att de senare har gynnats mest "åtminstone i procent räknat".

Man kan inte handla mat för procent

- Om fler kronor går till de rika än till de fattiga ökar inkomstskillnaderna. De som tjänar mest får mer pengar att köpa mat, bostad eller månadskort i kollektivtrafiken för, än vad de som tjänar minst får. Då har inte låginkomsttagarna så stor glädje av att ha fått mer "i procent räknat", och de arbetslösa och sjuka har inte fått något tillskott alls. Det är till och med så att deras ersättningar har försämrats och dessa pengar hjälper till att få lönearbetarnas plånböcker att växa, säger Agneta Berge.

Läs Agneta Berges blogg där hon visar tabellerna med förklaringar.

Christina Jonsson