EU ger rätt att kräva kollektivavtal

Kollektivavtal Europaparlamentet har med stor majoritet röstat för tre nya EU-direktiv om offentlig upphandling. De nya direktiven gör det möjligt att på ett helt annat sätt än tidigare ställa krav på miljö- och sociala hänsyn när kommuner och myndigheter upphandlar varor och tjänster. Inte minst omfattas rätten att kräva kollektivavtal.

EU ger rätt att kräva kollektivavtal vid offentlig upphandling
Foto: Lars Forsstedt

Ordning och reda vid offentlig upphandling

Ingela Edlund, vice ordförande LO- Det är glädjande att Europaparlamentet hörsammat LOs krav på att kollektivavtal ska kunna krävas vid offentlig upphandling. Detta borgar för en konkurrensneutral upphandling som präglas av ordning och reda och schyssta arbets- och anställningsförhållanden, säger LOs andre vice ordförande Ingela Edlund.

Lagar och kollektivavtal

De nya EU-direktiven gör det också möjligt att kräva att ILOs kärnkonventioner respekteras fullt ut och att de arbetsrättsliga lagar och kollektivavtal som gäller där arbetet utförs efterlevs. Det blir även möjligt att ställa krav på sysselsättningsfrämjande åtgärder.

- Det är självklart att det offentliga har ett särskilt ansvar för att bekämpa arbetslösheten, inte minst den skenande ungdomsarbetslösheten. Här kan offentlig upphandling användas för att se till att ungdomar får en meningsfull sysselsättning och utbildning, säger Ingela Edlund.

Hållbara miljökrav

LO välkomnar dessutom att det nu på ett tydligt sätt blir möjligt att ställa hållbara miljökrav i samband med offentlig upphandling.

- Nu är det upp till regeringen att gå från ord till handling och i den svenska implementeringen ställa krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling. Dessutom måste regeringen värna vår gemensamma miljö genom rätten att ställa hållbara och miljömässiga krav, säger Ingela Edlund.

Jonas Wall