Europafacket kräver ett socialt Europa

Internationellt Tiotusentals arbetare demonstrerade i Bryssel med krav på investeringar, jobb och ökad jämlikhet. Kraven från den europeiska fackrörelsen är tydliga – EU måste välja en ny väg. Bort med åtstramningspolitiken, investera mer istället.

Växande social och ekonomisk kris

EFS-demonstration

Europafacket menar att krisen använts som täckmantel för försämringar av de mänskliga rättigheterna och demokratin i Europa. Europa måste vara ett inkluderande Europa med mindre klyftor och EU måste börja arbeta för folkets rättigheter.

Svenska demonstranter i Bryssel.

- Åtstramningspolitiken fungerar inte. Den har orsakat en växande social och ekonomisk kris. Mer än 26 miljoner européer går utan jobb, det är därför vi kräver en ny väg för Europa, baserad på investeringar, kvalitetsjobb och jämlikhet, sa Bernadette Ségol, generalsekreterare för Europafacket vid ett framförande i samband med demonstrationen i Bryssel.

Socialt protokoll

Genom en överenskommelse mellan LO och Socialdemokraterna kommer S inte att acceptera ett nytt EU-fördrag om det inte inrättas ett socialt protokoll. Med ett socialt protokoll skulle all EU-politik genomsyras av hänsyn till de fackliga och mänskliga rättigheterna.

Åsa Janlöv- Ett tydligt exempel på varför vi behöver ett mer socialt Europa fick vi igår när kommissionen meddelade att den inte tänker presentera den nya arbetsmiljöstrategin som skulle ha kommit i början på april. Den gamla strategin slutade gälla 2012, vi har alltså redan väntat i två år på den nya. Nu vill vi inte vänta längre, säger Åsa Janlöv, EU-utredare på LO.

Europafackets plan för investeringar, hållbar tillväxt och kvalitetsjobb (pdf)

Europafackets manifest inför Europaparlamentsvalet (pdf)

Jonas Wall