Facklig hjälte prisades för vägran att provjobba gratis

Ung i facket Vinnare av LOs pris för årets fackliga hjältedåd 2014 är Mathias Westbrand Emilsson från Hotell- och restaurangfacket. Han prisas för sitt mod att säga ifrån offentligt mot en arbetsgivare som ville få honom att provjobba utan lön.

Mathias Westbrand Emilsson
Mathias Westbrand Emilsson från Hotell- och restaurangfacket Foto: Linda Håkansson

Vi har vunnit tillsammans

- Det är den fackliga kraften tillsammans som gör det, betonar vinnaren själv, strax efter att han fått ta emot priset.

Mathias Westbrand Emilsson säger att han är jättetacksam men:

- Det är inte ensam som jag vinner utan det är vi tillsammans som har vunnit. Det var inte just att jag sa nej till en arbetsgivare, utan att vi alla sa ifrån.

Dessa ord får de redan dånande applåderna från publiken i Stora hallen på Runö att öka än mer.

Numera jobbar Mathias Westbrand Emilsson som servitör och bartender på ett hotell i Umeå. Han är på Ungdomsforum för första gången och tycker att dagens seminarier varit jättebra, framför allt det lösningsfokuserade upplägget.

Extremt värdiga finalister

- Av dessa fyra extremt värdiga finalister har vi tvingats välja en, säger prisutdelaren Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande, innan han avslöjar vinnaren.

Han vill också hylla alla som varje dag tar kampen i det tysta. Även om en individ får priset, lyfts alltså kollektivets styrka fram på många sätt denna kväll.

Strax dessförinnan har de fyra finalisterna, som presenteras här, gjort entré genom en tjusig stjärnkuliss med hollywoodmässig inramning. De hyllas också av kvällens konferencier Reband Raza, som själv fick priset 2009 för sitt arbete med integrationsfrågor och skolinformation som företrädare för Handels.

Juryns motivering

Juryn, bestående av Tobias Baudin, LO, Ellinor Eriksson, SSU och Helén Pettersson, ABF, motiverar sitt val av vinnare så här:

Att unga utnyttjas av arbetsgivare är inget nytt. Mathias visade ett stort mod när han offentligt gick ut och berättade sin historia. Med risk för sin egen framtida försörjning vägrade Mathias att låta sig utnyttjas. Rakryggad och stolt tog han tillvara på den makt han hade och lät den växa viralt. Den spred sig som en löpeld genom landet och skapade debatt under lång tid. Det är inte bara dagens unga som ska tacka Mathias för hans mod utan även kommande generation unga arbetare.

Text: Ingela Hoatson

Foto: Linda Håkansson