Fairtrade handlar om schysta villkor

Årets kampanjveckor 7-20 oktober sätter fokus på att bekämpa fattigdomen i världen och att ge odlare och arbetare schysta arbetsvillkor. Därför ska vi tävla i Fairtradefika den 17 oktober. Kommunal gör mycket och alla kan göra något.

Fairtradekryddor
Foto: Fairtrade Sverige

Hej då fattigdom!

Inför årets kampanj 2013 har Fairtrade tagit fram rapporten Hej då fattigdom! Det är en avstamp inför det arbete som görs i FN där världens ledare ska staka ut vägen för hur vi gemensamt ska bekämpa fattigdomen efter 2015 då milleniemålen löper ut. Fairtrade har drivit att rättvis handel kan bidra till fattigdomsbekämpning och hållbar utveckling och måste vara en del av den nya agendan. Enskilda aktörer på lokal nivå kan vara med och bidra i globala frågor som rör fattigdomsbekämpning.

Tävla, ha trevligt och gör nytta

Det finns ett tävlingsmoment i kampanjen. Tävlingen heter Fairtrade Fokus. För femte året i rad ska vi fika Fairtrade på samma gång över hela Sverige. Det sker i år den 17 oktober. Ju fler vi blir desto större skillnad kan vi göra för de odlare och anställda som är Fairtrade-certifierade.

Förra året kom Kommunal tvåa i fikatävlingen. 82 000 medlemmar och potentiella medlemmar fikade Fairtrade över hela landet. Men revansch hägrar inför årets tävling. I år ska man vinna. Ansvarig för Fairtrade på Kommunal, Barbro Moberg, garanterar att hela organisationen är på fötter inför årets fikatävling och kan ge några goda råd.

Det handlar om schysta villkor

– Det gäller nog att vara tidigt ute så vi började förberedelserna redan före sommaren. Jag försökte analysera vad som inte fungerade förra året. Många tror att Fairtrade är kravmärkt men vi försöker trumma ut att det handlar om schysta villkor och om att försöka få kollektivavtal.

– Jag lyssnade in vad som inte gått bra förra året. I år fick alla Kommunals avdelningar hjälp i god tid med hur de skulle lägga upp de här fikastunderna och tips för genomförandet. Vi förenklade också administrationen mot föregående år. Sen fick de inspirationsbrev från mig, och så tjat, säger Barbro Moberg.

100 000 chokladkakor

Förra året gjorde avdelningarna lite olika. En del satsade på bananer andra på kaffe. I år tog Kommunal fram Fairtradechoklad med egen märkning för att ha något att samlas kring, så det blir lika. 100 000 tusen chokladkakor beställdes i våras.

– Jag var lite orolig för att de skulle bli liggande på förbundskontoret men efter att beställningen legat ute i två dagar på vårt intranät var alla slut. Då fick jag plötsligt problemet att försöka ta tillbaks en del från dem som köpt mycket och ge till fler som ville ha.

Kommunal kommer också att ordna fika på förbundskontoret och de som är ute på externa möten eller på utbildning den dagen ska ta med sig chokladkakor och försöka ordna Fairtradefika där de är. På förbundskontoret finns en grupp som har försökt samordna aktiviteterna i landet.

Hela organisationen är på fötter

– Hela organisationen är på fötter och vi hoppas ju att vi ska vinna i år, säger Barbro Moberg.

Goda råd från Kommunal, vilka en del går att kopiera redan i årets tävling.

Förra året ökade försäljningen av Fairtrademärkta produkter med 28 procent. Målet för 2013 är 50 procent. Årets kampanj ska försöka visa ännu fler konsumenter hur enkelt det är att göra skillnad genom sina val i butiken

Fairtradefika hemma vid frukostbordet, med kollegorna på jobbet eller med vänner på ert favoritcafé. Tanken är att fikastunden ska byggas på Fairtradeprodukter som Fairtradekaffe, te, bananer och annat gott som exempelvis Fairtrademärkt choklad. Du kan på detta enkla trevliga sätt göra skillnad. Anmäl din fikapaus här.

Christina Jonsson