Fem medaljer till Sverige i Yrkes-VM

Arbetsmarknad Sverige har världens bästa industrielektriker. Filip Eng från Kristianstad tog guld i Yrkes-VM i Leipzig. Sverige tog också två silver och två brons och fick 14 hedersomnämnande.

Sveriges yrkeslandslag 2013

Yrkes-VM i Leipzig

I fyra dagar har det svenska Yrkeslandslaget tävlat om medaljerna i en av världens största tävlingar, WorldSkills. Över 1000 ungdomar från över 50 länder har slagits om medaljer i 46 yrkeskategorier. Det svenska Yrkeslandslaget har tävlat i 23 olika yrken. Sverige tog också 14 hedersmedaljer.

Guldmedaljören Filip Eng säger efter vinsten.

- Jag är så otroligt stolt. Jag gick in för att arbeta lugnt och metodiskt i varje moment vilket uppenbarligen var en vinnande strategi. Nu ska jag först fira, sen vila.

Också Emelie Dammare som tog silver i kategorin billackering är nöjd.

- Då var yrkes-VM 2013 över! Känner mig grymt nöjd med min insats.

Goda ambassadörer

Skolverkets generaldirektör Anna Ekström har varit på plats och bevakat tävlingarna.

- Det är underbart att se vilken entusiasm, ambition och yrkesskicklighet ungdomarna i det svenska yrkeslandslaget visat upp här i Leipzig. Det handlar om framtidsyrken och vi på Skolverket arbetar hårt för att stärka de svenska yrkesutbildningarna. Bättre ambassadörer än årets tävlande finns inte.

Yrkeslandslaget landar i Sverige nu på tisdag den 9 juli. Ibrahim Baylan välkomnar laget klockan 15.00 på Arlanda Airport Conference, rum Hercules.

Trepartssamarbete

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skola har WorldSkills Sweden i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning.

De svenska medaljerna gick till:

Guld - Industrielektronik, Filip Eng från Kristianstad

Silver - Billackering, Emelie Dammare från Vikhyttan

Silver - Flygplansteknik, Fredrik Glanrup från Löddeköping

Brons - Elinstallation, Oskar Sjögren från Kosta

Brons - Hudterapeut, Lovisa Petri från Österbymo

Förutom 1 guld, 2 silver och 2 brons fick det svenska Yrkeslandslaget 14 hedersmedaljer. Hedersmedalj tyder på exeptionellt hög kvalitet och höga poäng i respektive yrkeskategori.

Hedersmedaljörerna är:

Frisör Julia Persson, mekatronik Dan Andersson och Daniel Pettersson, personbilsteknik Tobias Persson, trädgårdsanläggning Daniel Andersson och Nils-Hugo Lindström, bilskadeteknik Christofer Ask, florist Emma Aronsson, servering Emma Johansson, webbdesign Oscar Ekholm, måleri Sofie Lindgren, matlagning Gabriel Strandberg, telekommunikation Markus Pettersson, svetsning Simon Pettersson, CNC fräsning Filip Andersson, omvårdnad Nora Bertils.

Christina Jonsson