Fira ditt skyddsombud den 23 oktober

Arbetsmiljö Att vara skyddsombud är bland de viktigaste fackliga uppdragen. Det handlar om arbetskamraternas liv och hälsa. Tveklöst har skyddsombudens arbete bidragit till att arbetsmiljön blivit bättre.

Fönsterputsare på tak 488 x 249
Foto: Lars Forsstedt

Logo Skyddsombudens dag 23 oktober 240 x 240Ge skyddsombudet ditt stöd

Under de första 40 åren vågade få vara skyddsombud. Men när fackföreningarna växte sig starkare kunde de skydda ombudet mot repressalier från arbetsgivaren.

Fackföreningen blev också en garant för att valet av skyddsombud gick rätt till, att ombudet fick sin utbildning och att beslut i arbetsmiljöfrågor respekterades.

Skyddsombudens dag Nyberg-bild ur affisch I dagens röriga arbetsliv, med fler tillfälligt anställda, arbete på deltid och arbete på udda tider, behöver skyddsombudet mer än tidigare ditt stöd för att kunna begära förbättringar i arbetsmiljön. Därför instiftades skyddsombudens dag förra året då skyddsombuden fyllde 100 år.

Fira ditt skyddsombud den 23 oktober.

Affisch att sätta upp på arbetsplatsen:
Fira ditt skyddsombud

Debattartikel "Varje vecka dör någon på jobbet" skriven av Torbjörn Johansson, avtalssekreterare, LO, Raimo Pärssinen, riksdagsman, Socialdemokraterna samt Sten Gellerstedt, utredare, LO.

Sten Gellerstedt/LO/SE