Fokus på jobben i Almedalen

Opinionsbildning LO finns på Hamnplan 5 i Visby under Almedalsveckan och håller fast i temat Jag vill jobba. Jämte sysselsättningsfrågorna finns också fokus på välfärdsfrågorna, utbildning och bostadspolitik. Besök oss eller följ LO i Almedalen via bloggar och artiklar på LOs hemsida och via twitter.

Foto: MacGunnar

Besök oss under Almedalsveckan

LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson hälsar alla välkomna till LOs mötesplats Hamnplan 5, under årets Almedalsvecka.

– I år har vi samlat seminarierna under temat Jag vill jobba! Kamp för full sysselsättning. Full sysselsättning är den allra viktigaste frågan för LO. På Hamnplan 5 kommer vi att ha 56 seminarier. I ett seminarium diskuterar vi den solidariska lönepolitiken, i ett annat ställer vi frågan om det är EU som ska bestämma lönerna. Vi kommer att behandla hur den framtida sjukförsäkringen ska se ut och hur vi ska få ett tryggare arbetsliv. Även facklig feminism, bostadspolitik, hur vi kan bekämpa rasism och många andra viktiga frågor finns på programmet, hälsar Karl-Petter Thorwaldsson.

Fokus på jobben

Det kräver sin kvinna att få allt att fungera under ett så stort arrangemang som Almedalsveckan. Monica Sparrman, personalchef på LO, är general över LOs medverkan.

Hon presenterar det fullspäckade schemat över seminarierna. LO har sina egna seminarier och LO-förbunden sina. LO har 18 seminarier i egen regi.

Monica Sparrman

– Vi har inte bestämt teman gemensamt men om man tittar på innehållet totalt sett så drar alla åt jobbfrågan och även utbildningsfrågan. Sedan blir ju förbunden alltid lite branschspecifika. Jobb, socialförsäkring och pension är områden vi fokuserar tydligt på.

– Lite europeiskt perspektiv får vi också genom att Österrikes motsvarighet till LOs ordförande kommer att delta i ett seminarium, Är EU bara för företagen? Eller går det att skapa ett socialt Europa?

Ungperspektiv på frågorna

Ett gäng unga fackliga företrädare är engagerade för att gå runt på andras seminarier och ställa frågor ur ett ungperspektiv, berättar Monica Sparrman.

Traditionsenligt håller LO till på Hamnplan 5, hjärtat för aktiviteterna under veckan.

– Alldeles bredvid har vi en yta där vi sätter upp ett tält. Där håller Kommunal till men också ung-gänget när de inte är runt på seminarier. Där kommer att bjudas på jordgubbar och där kommer också tecknaren Robert Nyberg att vara på plats med sin utställning, Tjugo år med Kommunal.

Sociala medier

Intresserade kan följa bloggar och artiklar på LOs hemsida. Det går att följa oss på twitter. ABF-play filmar de seminarier som LO har gemensamt med Expo.

– Nytt för i år är att medlemsminglet vi brukar bjuda in till är utbytt mot Afternoon Tea. Det kommer nästan inga LO-medlemmar. Under Almedalsveckan är det beslutsfattare, arbetsgivare, intresseorgansationer och den typen av grupper som träffas, säger Monica Sparrman.

I Almedalen ligger inte fokus på LO-medlemmen som sällan tar sig till Almedalsarrangemangen men fokus är att det ska vara till nytta för medlemmen.

LO, TCO, och Saco kommer under onsdagen eller torsdagen att göra ett gemensamt utspel kring a-kassan där man är helt överens i sina åsikter.

LOs ledning kommer att medverka. Tobias Baudin finns på plats hela veckan. Ingela Edlund och Torbjörn Johansson medverkat i början av veckan och Karl-Petter Thorwaldsson i slutet av veckan.

Program i Almedalen

Seminarieschema