Försäkringen räddade ekonomin vid dödsfall

Försäkringar När Pelle, 45 år, sjönk ihop i soffan kom döden som en blixt från en klar himmel. Familjen hade ingen aning om att han hade ett medfött hjärtfel. Det blev ingen semester den sommaren. Mitt i sorgen skulle allt praktiskt skötas samtidigt som det gällde att få klarhet i vilka försäkringar som fanns för att klara ekonomin.

Allt kostar

Pelle var ombudsman i Kommunal. Från förbundskontoret kom ett tjockt brev med alla papper som kunde behövas samlade. Sambon Annika Törnros berättar för Dagens Arbete:

– Hur hade det blivit om han varit vanlig medlem? Hur mycket hjälp får man utan att be om det? Jag har själv varit aktiv inom GS och hade en del koll på vilka försäkringar som fanns. Ändå tog det flera månader innan jag tänkte på att vi kunde få hjälp av AGS och jag har precis kommit på att jag kanske kan få från sjuk- och efterlevandeförsäkringen också. Det blir till att skicka in ännu mer papper.

Annika Törnros har senare funderat på om hon verkligen hade behövt göra allt hon gjorde så snabbt. Och hur mycket vet en vanlig medlem om vilken hjälp de fackliga försäkringarna kan ge?

– Pengarna i sig betyder ingenting när man råkar ut för något som det här. Men om man inte har dem, vad gör man då? Allting kostar ju. Bara en sådan sak som att det går åt parkeringspengar varje gång man är hos psykologen eller begravningsfirman. Det tänker man kanske inte på. Alla sådana småsaker blir mycket till slut.

Medlemsförsäkringar ger stöd

Familjen har använt pengar från försäkringarna till utflykter och annat som gett samhörighet. Och till att behålla hästen Nordman. De har också finansierat 25 besök för Annika hos en psykolog som hjälpt henne att komma tillbaka.

I sådana här situationer är försäkringsinformatören på din avdelning en viktig person. Han eller hon vet vad som gäller och vad du har rätt till. Om du förlorar en nära anhörig i arbetsför ålder kan du till exempel få ett engångsbelopp från tjänstegrupplivförsäkringen (TGL). Blir du sjukskriven på grund av dödsfallet kan du även få ersättning från avtalsgruppförsäkringen (AGS). Kanske har du även medlemsförsäkringar som ger ytterligare stöd?