Första maj på Anders Bergérus agenda

Opinionsbildning Anders Bergérus, ny facklig-politisk ombudsman på LO, håller på att forma sin nya tjänst. Just nu är det aktuellt med Första maj.

Första maj Stockholm 2012
Första maj i Stockholm 2012

LO jobbar med politik

Anders BergérusAnders Bergérus, kallas Abbe, är relativt ny ansvarig för den fackligt-politiska verksamheten på LO. Han tillträdde i november 2015. Han kommer närmast från Socialdemokraternas partistyrelse på motsvarande position och har också jobbat där tidigare under tre år i början av 2000-talet. Däremellan har Anders Bergérus varit 1e ombudsman för Socialdemokraterna i Värmland och kommunalråd i Tyresö, som några exempel på vad han hunnit med.

- LO är i väldigt hög utsträckning en organisation som jobbar med politik. Det sker i olika omfattning på alla enheter och inte minst i LO-distrikten ute i landet, förklarar Anders Bergérus.

Får vara med och forma tjänsten

Tanken med att den fackligt-politiska tjänsten är placerad på Ledningskansliet är att den ska vara övergripande, ha kontakt med LO-förbunden och med socialdemokratiska partiet genom partikansliet och med kontakter i regeringskansliet.

- Denna tjänst på LO har funnits i flera olika former de senaste åren och lite är det så att tjänsten fortfarande håller på att formas och det är väldigt roligt att få vara med och göra det. LO har tydliga politiska prioriteringar, så det är egentligen inte så komplicerat i vilken färdriktning vi ska arbeta. Utmaningen blir att ta sig dit.

Årets Första maj

Första maj-märke 2016Nu ligger arbetet med Första maj på Anders Bergérus skrivbord. Liksom förra året, finns i år bara en Första maj-paroll. Det är samma paroll som finns på årets Första maj-märke, Tillsammans för Sverige. Parollen är gemensam för LO och Socialdemokraterna.

- LOs ledning och styrelse är ute i landet och talar på Första maj, om de inte är upptagna av andra uppdrag. Det är dessa centrala talare som fördelas till de olika länen och eftersom de är centrala företrädare så brukar de tala i någon av de större kommunerna, säger Anders Bergérus.

Partiordföranden, partisekreteraren och LOs ordförande roterar tre år av fyra mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. I år talar LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i Malmö, partisekreterare Carin Jämtin talar i Stockholm och statsminister Stefan Löfven i Göteborg. Valår talar alltid partiordföranden i Stockholm.

Intressant att tala i växande städer

- Året efter valår är det möjligt att placera de centrala talarna på andra orter. Detta har sitt ursprung i att vi fram till valet 1994 hade treåriga mandatperioder.

Ett bra beslut, tycker Anders Bergérus.

- Annars blir det bara fokus på Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi kan också se med de nya regionerna att städer som exempelvis Uppsala, Linköping, Örebro och Umeå växer och är intressanta. Människor utanför storstäderna har också behov av att möta de främsta företrädarna.

- Det är viktigt att komma ihåg att Första maj inte är till för företrädarna utan för medlemmar och sympatisörer.

Här talar de centrala fackliga företrädarna.

Christina Jonsson