Främlingsfientlighet drabbar också samhället

Arbetsmiljö Hela samhället förlorar när nedtryckta människor inte fullt ut orkar delta i samhällsutvecklingen.

Främlingsfientlighet drabbar också samhället
LOs andre vice ordförande Ingela Edlund. Foto: Christina Jonsson

LO jobbar ständigt och systematiskt mot främlingsfientlighet

Sedan 2011 har LO under temat Alla kan göra något satsat ännu mer på utbildning, har samarbetat med Expo och belyst problematiken kring främlingsfientlighet med hjälp av kultur via teatergruppen Tage Granit.

LOs andre vice ordförande Ingela Edlund är ansvarig för likabehandlingsfrågorna på LO.

- Jag träffar numera nästan aldrig någon förtroendevald som inte har hört talas om LOs långsiktiga arbete mot främlingsfientlighet men väldigt många som gått utbildningen och jag läser ofta på Facebook att många skriver att de ska i väg på utbildning i Alla kan göra något. Våra insatser har fått en spridning och det har börjat rulla. Det har fått den effekten att det märks att LO är engagerade i den här frågan, säger Ingela Edlund.

Insatserna har gett effekt

LO har sedan 2011 utbildat 180 handledare under temat Alla kan göra något. Under 2012-13 utbildades cirka 8000 förtroendevalda. På 20 orter i landet har LO genomfört kvällsseminarier tillsammans med Expo och nått ut till 10 000 elever och 1700 lärare och Tage Granit har spelat 30 föreställningar kring frågorna.

- Alla kan göra något har ingen direkt koppling till valrörelsen. Självklart vill vi inte ha främlingsfientliga partier i våra folkvalda församlingar men även om vi skulle ha en väldigt framgångsrik valrörelse så kvarstår ändå problemen. I någon form måste vi fortsätta vårt arbete mot främlingsfientlighet tillsammans med förbunden. Inte minst samarbetet med Expo är väldigt värdefullt.

Dag för reflektion

Just i dag den 21 mars infaller FNs internationella dag mot rasism och temat för årets ihågkomstdag är också främlingsfientlighet.

- Det är bra att också FN jobbar med frågorna. Det är viktigt att hitta andra bundsförvanter. Många organisationer har tagit ställning mot rasism och främlingsfientlighet. Om LO ställer sig tillsammans med Röda Korset och andra organisationer blir vi fler, speciellt på små orter. Alla manifestationer som varit på senaste tiden har gjort att man kan hitta folk som vi också kan fortsätta att samarbeta med.

Aktiviteter i helgen

I september förra året gjorde Oss alla ett upprop mot främlingsfientlighet. I dag, fredag, publiceras en debattartikel i DN och en rapport i tre delar släpps, där myter om främlingsfientlighet och rasism bemöts.

- Oss alla publicerar rapporterna men de som skrivit dem är både Arenagruppen och Stefan Fölsters Reforminstitutet. Detta för att frågan ska vinklas från mer än ett politiskt håll. Det är ingen egen forskning utan sammanställningar av redan känd forskning för att kunna bemöta sådana myter som att invandrarna kommer hit och snor våra jobb och kostar en massa pengar.

På lördag anordnar också ABF i Stockholm ett antirasistiskt forum mellan klockan 12.00-16.00. Olika seminarier anordnas parallellt. Ingela Edlund ska delta i ett om Alla kan göra något. Lisa Björk från Kommunal deltar i ett annat seminarium om antirasistiskt arbete på arbetsplatserna.

Christina Jonsson