Fyra i final till årets Fackliga Hjältedåd 2014

Ung i facket Av 62 nominerade fackliga hjältar är fyra uttagna till final. Juryns arbete har varit extra svårt i år. Temat på årets Ungdomsforum är Makt.

Årets fackliga hjältedåd 2014

Årets tema är Makt

Av 62 nominerade fackliga hjältar är fyra uttagna till final. Juryns arbete har varit extra svårt i år. Temat på årets Ungdomsforum är Makt och under ett valår som detta är det svårt att inte hitta kopplingar till temat på i stort sett alla nominerade. Många har gjort fantastiska insatser och alla är värda att bli uppmärksammade. Men, efter noga övervägande är nu juryn överens om att dessa fyra är årets finalister.

De fyra finalisterna

De unga kongressombuden på IF Metalls kongress
För deras organiserade arbete vid kongressen för att lyfta ungas perspektiv och flytta fram inflytandet för yngre i förbundet.

Emmelie Renlund från Byggnads
Genom ett strategiskt arbete från unga inom Byggnads har Emmelie tagit plats i Byggnads förbundsstyrelse. Hon är den första kvinna som kommit in på förtroendeuppdrag i styrelsen.

LUKEN i Umeå
Den lokala ungdomskommittén i Umeå har tillsammans lyft den fackliga verksamheten i Umeå till en ny nivå. Genom att samarbeta tvärfackligt och sett över förbundsgränserna har de lyckats få den fackliga ungdomsverksamheten att blomstra.

Mathias Westbrand – Emilsson från Hotell- och restaurangfacket
För sitt mod att lyfta fram problematiken om att tvingas provjobba gratis. Torts att han riskerade framtida möjligheter till jobb inom sin bransch valde Mattias att gå ut i media om sin situation.

Prisutdelning 27 november

Under festmiddagen på torsdagen den 27 november kommer priset till vinnaren att delas ut av LOs förste vice ordförande Tobias Baudin.

Christina Jonsson