GS ordförande Per-Olof Sjöö ska leda världsfack

Internationellt Den 5 december valdes GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö till ordförande för det globala facket BWI, Building and Wood Workers International (Bygg- och träarbetareinternationalen).

Per-olof Sjöö ska leda världsfacket BWI. Från GS hemsida.

Per-Olof Sjöö blir ordförande för det globala facket BWI

- Det är en stor ära att få förtroendet att leda BWI in i nästa kongressperiod. Den globala agendan griper alltmer in i medlemmarnas vardag och det är därför av strategisk betydelse att flytta fram de fackliga positionerna även i detta sammanhang. Det hoppas jag att få bidra till genom ordförandeskapet i BWI, säger Per-Olof Sjöö.

Posten som ordförande är på fyra år. Sjöö har haft posten som vice ordförande sedan kongressen i Lille i Frankrike för fyra år sedan.

Om Bygg- och träarbetareinternationalen:

BWI bildades den 9 december 2005 genom en sammanslagning mellan de två globala federationerna International Federation of Building and Wood Workers (IFBWW) och World Federation of Building and Wood Workers (WFBW), som båda har rötter tillbaka till 1930 talet. Den allra första internationella Byggnads- och träarbetare internationalen såg dock dagens ljus redan 1893.

Idag består BWI av 279 fackförbund som tillsammans organiserar 12 miljoner medlemmar i 125 länder. BWIs medlemsorganisationer organiserar arbetare som är sysselsatta inom anläggnings-, byggnads-, byggmaterial- och träindustrin samt skogsbruket och relaterade branscher.

BWIs huvudkontor finns i Genevé i Schweiz och regionala kontor och projektkontor finns i Panama och Malaysia, Sydafrika, Indien, Burkina Faso, Curaçao, Chile, Kenya, Ryssland, Peru, Brasilien och Thailand.

Christina Jonsson