Heltid en rättighet – heltid en rimlighet

Välfärd Heltid måste bli norm. Välfärdstjänsterna måste utvecklas för att vi ska nå dit och avtalsvägen är att föredra och detta är inte en fråga bara för kvinnoförbunden utan för hela LO.

Fullsatt heltidsseminarium.

Jämställdhetsbarometern visar hur det ser ut

Ulrika Vedin, utredare på LO, inledde detta seminarium i Almedalen med en kort presentation av rapporten Jämställdhetsbarometern som LO presenterade tidigare i år. Den tar en avstamp i bilden av livspusslet som många känner igen sig i, bristen på tid, en hård press i arbetet, höga förväntningar på vad vi ska hinna därutöver, barnen, en aktiv fritid, en hälsosam livsstil.

Välfärdstjänsterna är förutsättningen

Annelie Nordström, förbundsordförande för Kommunal anser det är hög tid att heltid blir norm.

- Välfärdstjänsterna är nödvändiga för att kvinnor och män ska kunna jobba heltid. När jag jobbade på dagis öppnade vi 06.00 och stängde 18.30. Vi hade aldrig stängt som nu när man stänger för studiedagar och på sommaren. Nu stänger man av besparingsskäl.

Frågan om heltid måste lyftas från det individuella där man själv ska ansöka om heltid och arbetsgivaren ska försöka ordna det till att heltid blir norm. Nu när samhället kräver 24 timmar 7 dagar i veckan måste välfärdstjänsterna följa med.

Lars-Anders Häggström, förbundsordförande för Handels är inne på samma linje.

- Vi vill försöka lösa detta avtalsvägen men det är som att dansa hambo, ett steg fram och ett tillbaks. Politiken har en tydlig roll att få detta att fungera. Detta är ingen kvinnofråga och det är inte bara kvinnoförbunden utan hela LO som måste diskutera detta. I början av avtalsrörelserna finns frågorna med men i slutet faller de bort.

Om S får makten blir heltid norm i SKL

Ann-Christin Ahlberg är ledamot för S i Socialförsäkringsutskottet.

- Politiskt kan vi göra mycket. Det är viktigt att vi får en arbetsmiljö så alla orkar. Det är viktigt att vi har bra äldreomsorg och barnomsorg. Bäst är om man kan lösa det avtalsvägen men om vi får makten i SKL ska heltid vara en norm också för kvinnor.  Om vi hade kvoterat och delat ut varannan heltid till män och kvinnor hade frågan varit fixad för länge sedan.

Skulle ett nationellt kollektivavtal fungera Annelie Nodström?

- Det beror på hur man formulerar sig. Det krävs en väldigt rak skrivning. Vi har gosat alldeles för länge med Socialdemokraterna som inte hållit vad de lovat. Hade inte Fi funnits hade nog inte de andra partierna klivit fram heller.

Det saknas mängder av undersköterskor i vården och arbetsgivaren borde springa till alla undersköterskor på jorden och be dem ta en heltidstjänst, menar Annelie Nordström.

Vi har litat för mycket på S

Varför har inte Kommunal lyckats bättre?

- Vi har trott för mycket på de handslag vi gjort med S. Det är svårt att få till detta i avtal. Vi ska då välja mellan heltid eller löneökningar.

Lars-Arne Häggkvist menar att man ska titta på SEKOs avtal.

- De lyckades för att alla förbund ställde upp. Så brukar det inte vara. Den höga arbetslösheten har också arbetat emot oss. Det är arbetsgivarens marknad. Det spelar också roll att våra medlemmar är utbytbara. Vi måste satsa på kunskap.

Ann-Christin Ahlström menar att politikerna kan ge förutsättningar att jobba heltid.

- Vi hade ett handslag som Annelie sa och vi har inte levererat. Nu har våra förslag röstats bort i åtta år. Fi har lyft jämställdhetsfrågorna.

Arbetade timmar är grundläggande för hur vårt samhälle ska fungera och att välfärden ska utvecklas.

- Den betalning man får är en värdemätare på den insats man gör. Nu är det mer värt att reparera en BMW-motor än att förstå en 92-årig dement kvinna, säger Annelie Nordström.

Egenintresset har styrt

Egenintresset i fackföreningsrörelsen är ganska stort menar Lars-Anders Häggström.

- Jag har varit lite naiv när jag trott att vi skulle kunna resonera oss fram. Om vi inte klarar detta avtalsvägen kommer politikerna att kliva in.

En annan bransch som inte är rätt värderad är lärarna menar Ann-Christin Ahlberg.

- Lärarna har jämställda löner men är en kvinnodominerad bransch som inte är rätt värderad och som ingen vill utbilda sig i.

- Kvinnors ohälsa ökar och det är mest unga kvinnor som drabbas. De har ofta inte haft en enda sjukdag tidigare och går direkt till långsjukskrivningar. Det är ett politiskt problem. De pengar som måste till måste komma från skatter, säger Ann-Christin Ahlberg.

- Politiken har ingen tydlig politik för tjänstesektorn som de har för industrin, konstaterar Lars-Anders Häggström.

Christina Jonsson