Fråga facket Fråga facket

Hemkörd mat – till vilket pris?

Kollektivavtal Torbjörn Johansson deltar i Transports kampanj för schyssta villkor för cykelbuden i utkörningsbranschen. Nu uppmanar LO alla sina medlemsförbund att vara med.


Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

Pizza

Cykelbuden jobbar hårt – utan kollektivavtal 

De swishar fram, på snabba cyklar och med tunga ryggsäckar – cykelbuden som kör ut mat till hungriga storstadsbor. Efter nättidningen Breakits omtalade granskning av utkörningstjänsterna har fler fått upp ögonen för cykelbudens låga löner och taskiga villkor. 

Digitala utkörningstjänster som Foodora och Uber Eats har hittills vägrat teckna kollektivavtal för sina bud. Vissa cykelbud har vittnat om att de förlorat jobbet sedan de tagit kontakt med facket.

Kampanj för en anständig arbetsmarknad

Med kampanjen ”Schyssta gig, schyssta villkor!” vill Svenska Transportarbetareförbundet sätta press på företagen att komma till förhandlingsbordet. Kampanjen förklarar också vad utkörningstjänsterna kan få för långsiktiga konsekvenser.

Markus Pettersson, tf ordförande Transport

– Å ena sidan handlar det om budens vardag och att den inte är anständig idag. Å andra sidan är det ett fenomen på sikt kommer att urholka den svenska modellen. Det gäller alla på svensk arbetsmarknad, säger Transports tf ordförande Markus Pettersson i ett videoklipp på Transports facebooksida.

LO uppmanar fler att delta i Transports kampanj

Idag skrev Torbjörn Johansson, LOs avtalssekreterare under kampanjen. Och han uppmanar nu fler att göra detsamma. 

– De som betalar priset för din hemkörda mat är cykelbuden. Det här är inte värdigt svensk arbetsmarknad. Bra att Transport agerar! säger han.

Så kan du stötta cykelbuden

Skriv under namninsamlingen Schyssta gig, schyssta villkor! på Transports hemsida.

Clara Bergström
- Din webbläsare verkar inte ha stöd för javascript. Skriv in fornamn.efternamn@lo.se i ditt mailprogram.