I dag startar Yrkes-EM i Lille i Frankrike

Arbetsmarknad Den 2-4 oktober pågår Yrkes-EM 2014, EuroSkills, i Lille i Frankrike. 26 europeiska länder deltar och Sverige skickar den största truppen någonsin i ett EM-sammanhang.

Yrkeslandslaget 2014 som tävlar i EM i Lille i Frankrike.

Nya yrken tävlar i år

För första gången deltar dekoratörer, träarbetare och väg- och anläggningsarbetare i den svenska truppen. Sveriges trupp består av 22 tävlande inom 17 yrken. Tävlingsgrenarna mekatronik, butikskommunikation, florist, träarbete och väg/anläggning tävlar i lag om två.

Coachning hela vägen

Yrkes-EM arrangeras av Youth Skills Sweden som är ett samarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och staten. LO och Svenskt Näringsliv har varsin lagledare som följer landslaget och coachar från start till mål.

Från LOs sida heter coachen Jonas Ivman.Jonas Ivman, LOs coach för yrkeslandslaget 2014

- WorldSkills Swedens arbete syftar till att öka intresset för, och lyfta fram, svensk yrkesutbildning genom bland annat medverkan i olika yrkestävlingar. Intresset för WorldSkills Swedens aktiviteter växer hos de olika yrkesnämnderna och branscherna som arbetar med rekrytering till yrkesprogrammen. Inför Yrkes-EM i Lille och hemma-EM i Göteborg 2016 är det flera branscher som satsar stort för att nå internationella framgångar, säger Jonas Ivman.

Mottagning på Arlanda

Den 6 oktober klockan 13.30 sker en mottagning av det Svenska Yrkeslandslaget på Arlanda, SkyCity och lokalen Dreamliner.

Men först ska det tävlas och vi håller tummarna för att det svenska landslaget har medaljer med sig hem till mottagningen.

Christina Jonsson