Ivar Lo-priset 2016 till Vibeke Olsson

Opinionsbildning Arbetarlitteratur handlar om att synliggöra och det är genomgående i Vibeke Olssons författarskap. Oavsett om det handlat om slavar i antikens Rom, barn under andra världskriget eller om arbetarkvinnor i förra sekelskiftets Sverige så ger hon röst åt de vars röster annars inte hörs.

Ingela Edlund delar ut  Ivar Lo-priset till Vibeke Olsson.
Ingela Edlund delar ut Ivar Lo-priset till Vibeke Olsson. Foto: Hanna Holmer

En röst åt dem som inte hörs

Det sa LOs andre vice ordförande Ingela Edlund när hon på tisdagskvällen delade ut Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2016 till författaren Vibeke Olsson.

Hon fortsatte:

- Kulturen har alltid varit viktig för fackföreningsrörelsen. Därför är det så viktigt att stödja och uppmuntra våra arbetarförfattare. För om vi överlåter skrivandet och berättandet åt andra, då överlåter vi åt andra att beskriva problemen och att ange lösningar. Då överlåter vi åt andra att bestämma.

Betonade fackets roll

När Vibeke Olsson tackade för priset betonade hon just fackets roll.

- Att få det här priset känns alldeles speciellt eftersom jag tror att det är fackföreningsrörelsen som har nyckeln för att förändra samhället. I mina böcker har jag försökt lyfta fram vikten av folkrörelsen, att människor går samman för att förändra samhället. Tänk på det nästa gång ni sitter på ett möte och ska välja revisorssuppleanter. Det ligger i själva verket en oerhörd kraft i detta.

Prismotiveringen

Enligt den prismotivering Ingela Edlund läste upp får Vibeke Olsson Ivar Lo-priset 2016 för ”ett folkbildande berättande som dokumenterar och replikerar den tid som gestaltas. Det gäller teman från såväl andra världskriget och romarriket som folkrörelsernas framväxt i Sverige. Med det vackra och effektiva språket i romanserien om Bricken låter Vibeke Olsson en av folkrörelsesveriges alla kvinnor träda fram, dels som motor i ett historiskt skeende, dels som individ begränsad av klasstillhörighet och konventioner. Genom att skildra den kristna väckelserörelsens betydelse fyller Vibeke Olsson en lucka i den arbetarlitterära skatten”.

Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris delas ut av Ivar Lo-Johanssons stipendiefond. Läs mer om Ivar Lo-priset här.

Mats Erikson/LO/SE