Internationell dag för löntagares rättigheter

Internationellt I dag riktar den internationella fackföreningsrörelsen kritik mot den ökande ojämlikheten i världen. Globala krav reses på en mer jämlik fördelning av produktionsresultatet.

Internationell dag för löntagares rättigheter
Foto: ILO

Arbetsvillkor och fackliga rättigheter

I dag uppmärksammar fackliga organisationer i hela världen World Day for Decent Work genom demonstrationer, seminarier och aktiviteter. Syftet är att lyfta frågor kring arbetsvillkor och fackliga rättigheter. I en debattartikel i tidningen Arbetet pekar LO:s och TCO:s ordföranden på hur rätten att bilda fackföreningar systematiskt hindras och hur vanligt folks strejkrätt ifrågasätts. Samtidigt reser de svenska facken krav på en kommande regeringsbildare:

– LO och TCO uppmanar och förväntar sig att en kommande svensk regering fortsätter att agera för en globalisering som gynnar fler och som stärker löntagarnas rättigheter.

ILO-konvention mot könsrelaterat våld

Mot bakgrund av #metoo-uppropen förra hösten kräver de svenska centralorganisationerna tillsammans med den internationella fackföreningsrörelsen en bindande ILO-konvention mot könsrelaterat våld i arbetslivet.

– Vi förutsätter att även Sveriges kommande regering och Svenskt Näringsliv vill öka skyddet för kvinnor i arbetslivet globalt, och därför kommer att stödja vårt krav om en konvention, skriver de.

– En ny konvention mot könsrelaterat våld i arbetslivet skulle spela en viktig roll då det i dag finns länder som helt saknar lagstiftning på området.

» Läs LO:s Karl-Petter Thorwaldssons och TCO:s Eva Nordmarks debattartikel i Arbetet