Målaren Shahrok Zamani avbröt sin hungerstrejk

Internationellt Vi har tidigare rapporterat om den iranska regimens systematiska förföljelser av fackligt aktive och fängslade Sharok Zamani som bara såg hungerstrejk som möjlig protest.

Shahrok Zamani håller Första maj-tal till medfångarna.

Fackligt aktiva är politiska fångar

Shahrok Zamani avbröt sin hungerstrejk den 11 april och flyttades sedan tillbaka till Rajaj Shahr- fängelset. Efter flytten utsattes Shahrok för flera förhör och anklagades för störande av allmän ordning då han via brev lämnat rapporter om situationen i fängelset. Shahrok Zamani är nu återförd till avdelningen för politiska fångar och har delvis återhämtat sig vilket under omständigheterna får anses som en positiv utveckling.

Leif Isaksson är ombudsman på LOs Internationella enhet.  Leif Isaksson

- Shahrok Zamani är tyvärr inte ensam om att utsättas för den iranska regimens systematiska förföljelser. Många representanter för den fria, oberoende fackliga rörelsen i Iran sitter inspärrade och utsätts för misshandel och tortyr. Under de senaste veckorna har många fackligt aktiva frihetsberövats och utsatts för förhör innan de senare har frigivits. Men några av dem hålls tyvärr fortfarande inlåsta, säger Leif Isaksson.

Tortyr vanligt

Jafar Azimzadeh och Jamil Mohammadi, medlemmar i Free Union of Iranian Workers, arresterades den 30 april och sitter fortfarande fängslade i förhörsavdelning 209 på det tuffa Evin-fängelset. Uppgifter om deras nuvarande situation saknas men det kan misstänkas att de utsätts för tortyr i samband med förhör.

IFS uppmanade den 8 maj i ett brev riktat till Irans president Hassan Rouhani att sluta kidnappa fackliga aktivister och att omedelbart frige dem som är fängslade. I brevet från IFS nämns följande fackligt aktiva:

• Behnam Ebrahimzadeh avtjänar ett femårigt straff på Evin-fängelset. Behnam har blivit flyttad till förhörsavdelning 209 och det är stor risk att Behnam utsätts för tortyr i samband med fortsatta förhör.

• Reza Shahabi, kassör för Bussförarförbundet i Teheran som avtjänar ett sexårigt fängelsestraff.

• Messrs Yousef Ab-Kharabat, Mohammad Molanaei och Vahed Seyedeh från Koordinationskommittén för bildandet av fria fackföreningar sitter i fängelse i Kurdistan. Flera andra aktivister tillhörande koordinationskommitteen avtjänar straff på 1 till 3,5 år, dessa är: Messrs Vafa Ghaderi, Ghaleb Hosseini, Mohammad Karimi, Jamal Minashiri, Ghassem Mostafapour, Afshin Nadimi och Hadi Tanoumand.

• 5 fackligt aktiva inom Teachers Association of Iran (TAI) avtjänar fängelsestraff på mellan 3 till 15 år, dessa är: Mahmood Bagheri, Rassoul Bodaghi, Mohammad Davari, Mehdi Farahi-Shandiz och Abdolreza Ghabari.

Vi fortsätter stötta

Tidigare brev från IFS. Internationella Fackliga Samorganisationen, har lämnats obesvarade av den iranska regimen och fortfarande har inget svar kommit på det senaste brevet.

- Det visar tydligt att regimen inte har några ambitioner att förändra situationen. LO tillsammans med våra förbund och internationaler kommer att fortsätta uppmärksamma omvärlden på vad som pågår i Iran tills det blir ändring på situationen för fackligt aktiva i landet, säger Leif Isaksson.

Christina Jonsson