Kaos med stora konsekvenser för Sverige

Opinionsbildning Vi står inför en regeringskris där ett rasistiskt parti sagt att de ska fälla vilken budget som helst oavsett regering och där Alliansen vägrar ta ansvar. LO-medlemmarna blir största förlorarna.

Ringcenter valrörelsen 2014.
Ringcenter valrörelsen 2014. Foto: Christina Jonsson

SD bryter praxis

Regeringen har tagit fram en budget som innebär satsningar på jobb, att få ner ungdomsarbetslösheten, höja taket i arbetslöshetsförsäkringen, ta bort den bortre tidsgränsen då människor kastas ut från sjukförsäkringen.

- Äntligen fick vi en budget som skulle minska klyftorna i Sverige i stället för att öka skillnaderna mellan fattig och rik. Om den faller kommer det att få stora konsekvenser för LO-medlemmarna. Det är mycket, mycket beklagligt att Sverigedemokraterna brutit praxis och sagt att de kommer att rösta för Aliansens budget. De som ytterst kommer att få betala priset för det är LO-medlemmarna, om Alliansens budget skulle gå igenom, säger LOs förste vice ordförande Tobias Baudin.

Alliansens två val

Det ena är att, trots att Alliansen sagt att de inte ska göra det, försöka regera med stöd av Sverigedemokraterna, ett rasistiskt parti, eller att sätta sig i samtal med Statsminister Stefan Löfven för att hitta en överenskommelse kring regeringens budget.

- Det verkar som om de nu absolut vägrar att göra det. Det är ett naivt beteende och Alliansen verkar tro att valrörelsen fortfarande pågår. Det kaos vi ser i Riksdagen kommer att få stora konsekvenser för Sverige. Vem kommer att vilja investera och vilka företag vill expandera i ett land där vi står inför en regeringskris och där ett rasistiskt parti sagt att de ska fälla vilken budget som helst oavsett regering?

- Det är ett väldigt osäkert läge och det kommer snarare att öka arbetslösheten än att minska den. Det tycker jag de fyra alliansledarna borde se och ta ansvar för. De är faktiskt valda till Sveriges Riksdag av svenska folket för att göra det bästa för Sverige men det ansvaret är uppenbart att de inte tänker ta. Ansvaret på Alliansens ledare vilar tungt.

LO redo för olika scenarier

Det återstår att se hur Stefan Löfven kommer att agera. LO förbereder för vilket scenario som helst i syfte att få en politik som är bäst för LO-medlemmarna och har också en beredskap för om det skulle bli ett extraval.

- Då står vi redo. Vi har redan en strategi för hur ett extraval skulle kunna se ut för vår del. I grunden kommer det att handla om att göra det fantastiska jobb som vi gjorde i valrörelsen. Jag tror det här blir extra bränsle för alla dem som ska jobba i valrörelsen. Jag tror att ringcentren tar de här samtalen igen som behöver göras och att samtalen tas ute på arbetsplatsen. Vi står redo, förklarar Tobias Baudin.

Christina Jonsson