Karl-Petter Thorwaldsson på facklig valturné

Opinionsbildning LO har två mål med arbetslöshetsbekämpningen. Det ena är att ha den lägsta arbetslösheten i Europa år 2020 och det andra att kunna erbjuda alla ungdomar ett jobb inom 90 dagar.

LOs fackliga valturné går under begreppet Sverige kan bättre.

Jobben i fokus

Det är långa dagar för LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Sedan semestern har det varit valturné som gäller. Redan i mars i år deklarerade han att den viktigaste valfrågan för LO-förbundens medlemmar är jobben.

- Vi ska bekämpa arbetslösheten. Det är också det vi går till val på. Vi har två mål. Det ena är att vi ska ha den lägsta arbetslösheten i Europa år 2020 och det andra att kunna erbjuda alla ungdomar ett jobb inom 90 dagar. Ska vi lyckas med det krävs att allt fokus ligger på arbetslöshetsbekämpningen. Det är det viktigaste området.

Veckans turnéplanArbetsplatsbesök Uddevalla

Denna vecka som inleddes med den 1 september gick turnén först västerut.

- Mot Uddevalla!  En härlig vecka framför oss. Göteborg, Öckerö, Falkenberg, Halmstad, Helsingborg, Malmö, Sundsvall och Stockholm innan lördag kväll. Jag ska prata om jobben, arbetares rättigheter och att  Sverige måste investera mer i framtiden. Dessutom ska jag besöka några av LOs ringcentraler och ringa medlemmar, berättar Karl-Petter Thorwaldsson.

UddevallaKarl-Petter ringer i Uddevalla

I Uddevalla var det arbetsplatsbesök och deltagande i ringverksamheten och besök hos Vuxenutbildningen. LO har 47 ringcentra runt om i landet. Hela LO-ledningen deltar i ringverksamheten varhelst det finns möjlighet.

- Nu har vi ringt över 100 000 medlemmar! Ikväll fixade jag ett tiotal samtal från Folkets hus i Uddevalla.

Alla blir vinnare

- Äntligen! Vuxenutbildningen i Uddevalla gör det vi alltid pratat om. Fyra läkare som flytt från andra länder går på intensivkurs för att så fort som möjligtLäkare på vuxenutbildning Uddevalla kunna arbeta som läkare i Sverige. Alla blir vinnare. Den invandrade läkaren som får komma tillbaka i sitt yrke och Sverige som på rekordtid får välutbildade läkare! Sverige kan. Bättre!

Mot Göteborg

2 september

- Så himla kul med allt folkrörelsearbete. Full fart på ringaktiviteterna i Göteborg. Ser ut som om vi kan klara målet att ringa 150 000 LO-medlemmar innan valet. De man ringer är mycket positiva att vi ringer.

Idag har tre arbetsplatser fått besök - Catepillar, Landvetter och Liseberg.Karl-Petter på Liseberg Tre kanonmöten med LO-medlemmar i deras vardag. Stödet för Socialdemokraternas valmanifest har varit påtagligt under eftermiddagen.

Här träffar Karl-Petter Thorwaldsson personal på Liseberg tillsammans med Hotell och Restaurangfacket.

Vidare till Halmstad

Det är nu 3 september

- I morse träffade jag Imre på Halmstads sjukhus.Imre Halmstad sjukhus Imre var metallarbetare men råkade falla ner från ett tak för sex år sedan. Han föll nio meter och bröt ryggen. Efter två års sjukskrivning började Imre jobba som metallarbetare igen, men det var tungt, sittande i rullstol. För ett år sedan vände allt för Imre då Rehabiliteringscentum på Halmstads sjukhus fick en fantastisk ide, varför inte anställa Imre som rehabcoach. Nu jobbar Imre som stöd till andra och trivs fantastiskt med sin nya roll. Han var fantastisk att träffa, en riktig förebild för alla som kämpar för att komma i arbete efter en mycket svår skada.Karl-Petter besöker Sannarpsgymnasiet

Ett besök på Sannarpsgymnasiet i Halmstad står också på dagens agenda.

- Här ska jag tala om hur vi knäcker ungdomsarbetslösheten!

Det var bara ett axplock från tre dagar under Karl-Petter Thorwaldssons fackliga valturné.

Christina Jonsson