Resedagbok från Kambodja och Nepal

Internationellt Karl-Petter Thorwaldsson reste under några dagar runt i Kambodja och Nepal och träffade fackföreningsfolk och besökte arbetsplatser, också som vice ordförande i Världsfacket.

Karl-Petter Thorwaldsson besöker tegelbruk i Kambodja.

LOs ordförande och också vice ordförande för Världsfacket, IFS, Karl-Petter Thorwaldsson har själv skrivit om sin resa på sin Facebook-sida. Här kommer några dagboksanteckningar från resan i Kambodja och Nepal i slutet av oktober 2014.

I Kambodja skjuter man fortfarande arbetare

I Kambodja skjuter man fortfarande arbetare. Den 4 januari efter några veckors strejk fick regeringen nog. Innan dagen slutade hade 5 arbetare mördats. Efter dådet har ett tjugotal fackliga ledare åtalats, medan säkerhetsstyrkorna har fått medaljer. Har under tre dagar deltagit i efterspelet till dådet. Arbetarna kräver att minimilönen ska höjas till 177 dollar/månad. Regeringen är mycket pressad över att de största facken jobbar tillsammans för att driva igenom kravet, en rejäl ökning från dagens 100 dollar/månad.Karl-Petter Thorwaldsson med fackliga ledare i Kambodja. På bilden är de fackliga ledarna som driver förhandlingen, den största samlingen av fackliga ledare som någonsin har förhandlat tillsammans. Från svensk sida har vi jobbat för att påverka H&M att stödja fackens krav, vilket de faktiskt har gjort. I går träffade vi regeringen som är mycket pressad att få till ett avtal. Annars riskerar de att massor av företag lämnar Kambodja. Inget av de stora märkena vill förknippas med dödsskjutningar av arbetare. De Kambodjanska facken är enade, trots att fler än hälften av dem som är med på bilden riskerar fängelse.

Sju överlevde röda khmererna

Detta är Chum MeyKarl-Petter Thorwaldsson och Chum Mey., en man som förlorade allt under röda khmererna men överlevde. Han fördes till ett av de mest fruktade förhörslägren i hela Kambodja, Tuol Sleng. Där fängslades nästan 20 000 personer. Bara sju överlevde. En av dem är Chum Mey. Han jobbar idag på Toul Sleng med att berätta om de röda khmerernas skräckvälde, om de uppskattningsvis 3 miljoner människor som dog under deras regim. Toul Sleng-fängelset är ett av de värsta ställen jag har besökt. Rum efter rum med bilder av folk som visste att de snart skulle mördas. Beundrar att han orkar berätta historien om och om igen så att alla vi andra aldrig ska glömma!

10 personer kommer tillbaks i likkistor varje dag

HarMiddag med fackliga ledare i Nepals huvudstad Kathmandu. precis tackat för maten på en välkomstmiddag i Nepals huvudstad Katmandu. 50 fackliga ledare beskrev hur otroligt frustrerande det är att den största möjligheten för arbetslösa är att söka jobb utomlands. Mellan två och tretusen lämnar Nepal varje dag. Det är de som hamnar i bland annat Qatar, där de förlorar alla mänskliga rättigheter under kafalasystemet. 10 personer kommer just nu tillbaka i kistor, varje dag, de flesta från Gulfstaterna. Det är unga arbetare som dör av olika arbetsrelaterade orsaker, vanligast hjärtinfarkt på grund av uttorkning i den obeskrivliga hettan de jobbar i.

I morgon ska jag prata inför 1 200 fackliga ledare om hur den svenska förhandlingsmodellen fungerar och hur vi historiskt byggde upp a-kassan och sjukförsäkringen. Sen ska vi besöka arbetare på fabriker och försöka få prata med arbetare som är på väg till, eller varit och jobbat i Gulfstaterna.

Dagen fortsatte i Kathmandu med ett besök på ett tegelbruk. Löner, arbetsmiljö och jämställdhet var frågor arbetarna ville diskutera. Samma kamp i Sverige och Nepal!

675 kronor i månaden plus matbidrag

FortsatteTillverkning av tegelstenar i Kathmandu. ut till en fabrik som tillverkar tegelstenar. Tungt, tungt arbete. Det mesta arbetet är helt manuellt, utom en 40 år gammal Kinesisk maskin. Leran packas, delas i rätt storlek, torkas i solen i 15 dagar och bränns i 48 timmar i en ugn som är över 1 000 grader varm. 675 kronor i månaden är lönen plus 3,50 kronor i matbidrag per dag. Fattiga arbetare som sliter varje dag för att familjen ska klara sig utan att behöva svälta. Glada och stolta var de också!

Listor på människor som söker tillstånd att arbeta utomlands.

Urusla förhållanden i Quatar

Idag besökte vi Nepals största center för människor som söker visa för att åka till andra länder för att arbeta. Bara hit kommer det 4 000 människor varje dag för att få de eftertraktade tillstånden! De har betalt nästan sex månadslöner i genomsnitt till rekryteringsbolaget för att få ett visa. Många av dem kommer inte att tjäna tillräckligt för ens täcka sina kostnader. Värst är nog Qatar som behandlar nepaleser sämst, låga löner, urusla bostäder och massor av arbetsrelaterade sjukdomar. Varje dag kommer det tillbaka tre till fyra döda nepaleser från Qatar som inte klarar det hårda arbetslivet. Qatar betalar inte ens för frakten hem för de avlidna. Den betalas av en avgift som tas ut av var och en av dem som får tillstånd. Någonstans mellan 3-5 miljoner nepaleser jobbar i andra länder och det ökar med 13 procent om året just nu. Riktigt sorgligt för Nepal och för alla nepaleser som bara får träffa sin familj två gånger om året i bästa fall.

Förklarade den svenska modellen

Tre omtumlande dagar i NepalTal på facklig konferens i Nepal.. Började med att tala på en facklig konferens med över 1 000 deltagare. Berättade att Sverige också började som ett fattigt land och hur vi vände fattigdom till rikedom. Förklarade den svenska modellen och berömde dem för att de nu börjar införa små förbättringar som ska gälla för alla. Alla ska få sjukvård, alla ska få sjukförsäkring, alla ska få vara hemma några månader när de får barn. Fack och arbetsgivare är överens om finansieringen, många likheter med när vi själva började organisera sjukkassor, arbetslöshetskassor och pensioner. Störst applåd fick jag när jag berättade att en metallarbetare har valts till statsminister i Sverige. Underbar stämning även om Nepal har massor av problem som ännu inte är lösta.

Lyssna när Karl-Petter Thorwaldsson berättar med egna ord från sin resa.

Christina Jonsson