Kommunal har tecknat nytt avtal

Kollektivavtal LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson gratulerar Kommunal till nya avtalet. Kommunal har haft framgång i de avgörande villkorsfrågor de gick ut i konflikt i. Förbundets ordförande Annelie Nordström är nöjd.

Glada bussförare
Glada bussförare Foto: Fredrik Sandin Carlson/Kommunal.se

Grattis från LO

Avtalet mellan Kommunal och bussarbetsgivarna blev klart ett dygn innan det tredje strejkvarslet skulle trätt i kraft. LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson gratulerar Kommunal till det nya avtalet.

– Stort grattis Kommunal till nytt avtal. Ni tog en fight som alla andra LO förbund kommer att ha stor nytta av! Kontroll av lön och arbetsvillkor vid byte av entreprenör. Sen kan man ju verkligen undra hur världen ser ut när facket måste strejka i nästan två veckor för att få behålla sina rättigheter vid entreprenörsbyten. Det borde ju vara en självklarhet! Stort grattis alla busschaufförer, tryggheten ökar - tack vare er!

I en intervju med Kommunalarbetaren säger Annelie Nordström att reglerna om övertagande av personal vid entreprenadbyten är en seger. Det hon ser som en framgång är tre delar av avtalet som hon bedömer kommer att bli verkningsfulla tillsammans.

Nöjd med helheten

– Jag är mest nöjd med helheten, att vi fått till det här med lägstalöner och att vi har hängslen och livremmar när det gäller övertagande av personal, säger Annelie Nordström.

Det avtalet om övertagande av personal innebär att det bolag som får en ny entreprenad i första hand ska ta över personalen. Provanställning ska inte tillämpas generellt och möjlighet finns att tvista centralt. En partssammansatt nämnd ska tillsättas för att övervaka att skrivningarna i avtalet följs.

Enligt VD för bussarbetsgivarna Peter Jeppsson är åtagandet inte bindande men att man ska verka för att alla får följa med till nya företaget.

Ökad trygghet

Annelie Nordström säger till Kommunalarbetaren att alla inte kan vara säkra att få behålla jobben vid ett entreprenadsbyte.

– Tänk situationen att vi har två företag, då är det ju så att det företaget som får en entreprenad redan har människor anställda. De är också våra medlemmar. Vi kan ju inte säga att de ska ut och de som kommer från det andra företaget ska in. Det måste ju bli de vanliga turordningsbestämmelserna som gäller. De som redan finns i företaget måste ha sin trygghet kvar också. Vi kan inte garantera alla alltid att få behålla jobbet. Men det här är en ökad trygghet.

Avtalet innehåller också att de grupper som inte har lägstalöner ska få det. Medarbetarna ska få större inflytande över schemaläggningen så de kan få den dygnsvila de behöver, korta matraster får inte längre vara regel och ständigt återkommande, föräldraförsäkringen ska gälla som för alla andra och lönen höjs med 1732 kronor under avtalsperioden 1 juni 2013 till 30 september 2016.

Läs mer om avtalet på Kommunals hemsida.

Christina Jonsson