Kommunal i strejk för bättre arbetsvillkor

Kollektivavtal Entreprenörsbyte i trafiken - då måste du söka om ditt jobb. Så ser verkligheten ut för många anställda inom trafiken i Sverige. Arbetsgivaren vägrar att möta Kommunals krav om förbättrade villkor och därför strejkar 1 400 anställda i trafiken.

Kommunal i strejk för bättre arbetsvillkor
Foto: Kommunal

Utsliten på jobbet

LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson ger sitt stöd till konflikten och ser de trygga anställningsvillkoren som den klart viktigaste frågan.

- Att arbetsgivaren kan välja och vraka gör att den busschaufför som blivit utsliten på jobbet får en svagare ställning och blir lättare uppsagd, menar LOs ordförande.

Därför strejkar Kommunal

• Anställda i trafiken ska ha samma löneutveckling som alla andra anställda inom LO-förbunden. Därför kräver vi 1740 kr i löneökning på tre år.
  • Entreprenörsbyten är vanliga i busstrafiken, det vill säga att ett bussbolag tar över busstrafiken från ett annat. Men personalen följer inte automatiskt med vid bytet. De kan i värsta fall helt förlora sitt arbete. Om de erbjuds att följa med till det företag som tar över, kan det betyda att en person som har mångårig yrkesvana blir provanställd hos det nya bolaget – trots att jobbet är det samma. De anställda i trafiken lever därför med en ständig oro för att deras arbetsgivare inte ska upphandlingen och de ska stå där utan jobb.
  • I dagsläget är det en dator som styr turlistor och tidsplaneringen i kollektivtrafiken. Den missar många gånger de mänskliga faktorer som kan inträffa i en bussförares vardag, till exempel att han eller hon behöver nysa vilket gör att bussen blir stående en kort stund längre än vad datorn beräknat eller att ett vägarbete försenar trafiken.
  • Liksom inom många andra branscher och i yrkeslivet i stort har trafikanställda också ett behov av raster. Kommunal kräver att det anställda inom trafiken får vila minst 11 timmar på ett dygn och vi vill att avtalets regler om minsta rasttid ändras från 30 minuter till 45 minuter. Det tycker vi är rimliga krav för att de anställda i trafiken ska kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett tryggt och säkert sätt för sina passagerare.

Läs mer på Kommunal.se samt LOs Avtalsblogg.

Jonas Wall