Kristianstads ringverksamhet i toppen

Opinionsbildning Skåne har ringt cirka 14 500 LO-medlemmar med uppmaning att gå och rösta. Framgången kan bero på den positiva inställningen redan under planeringen. Responsen på samtalen är också väldigt positiv.

Kristianstad ringcenter
Ringcentret i Kristianstad. LOs vice ordförande Tobias Baudin på besök. Längst bak på bilden.

Ringt sedan april

Katarina Honoré är kontaktperson på ringcentret i Kristianstad. Hon berättar att verksamheten varit igång sedan början av april. Först var det EU-valet och efter sommaren har det varit inför valen till riksdag, kommuner och landsting.

- Vi ringer för förbunden efter deras medlemslistor så målgruppen kan vara LO-medlemmar med eller utan fackliga uppdrag.

Huvudcentret för ringverksamheten i Skåne finns i Kristianstad. Där lämnar LO-förbunden in listor på medlemmar som ska ringas upp. Sedan finns fyra ställen till där det bara sitter kommunalare och ringer. De är fyra personer och ringer bara sina egna medlemmar. Handels har också fyra ringare och ringer också bara sina egna medlemmar.

- I själva ringcentret är vi tre personer och vi ringer och servar de andra med fika och frukt och godis när de börjar bli lite trötta, säger Katarina Honoré.

Vi uppmanar att gå och rösta

- Det gemensamma för alla förbund är att få människor att gå och rösta. Det handlar om att de fackliga organisationerna ska få sina medlemmar på fötter. Vi såg i förra riksdagsvalet att det var väldigt många LO-medlemmar som inte gick iväg och röstade, förklarar Katarina Honoré.

Ett samtal

Det förbunden ställer frågor om varierar. Kommunal brukar fråga, har du tänkt gå och rösta och säger, gå och rösta på välfärden. Det är inget alla förbund säger. Man frågar också om medlemmarna har några frågor och om det är något de vill ha hjälp med.

- Det är viktigt att inte skriva folk på näsan vad de ska rösta på även om Socialdemokraterna är det parti genom vilket vi oftast får igenom våra fackliga frågor. Men vi kan fråga om välfärden, hur de uppfattar att den är i dag, eller hur man ser på arbetslösheten. Men det ska inte vara någon djupare facklig diskussion utan det är en uppmaning att rösta och att medlemmarna ska kunna ställa sina frågor. Vi får väldigt positiv respons på våra samtal.

Katarina Honoré har varit med i många år och jobbat med olika områden i valrörelser men upplever detta som särskilt positivt.

- Det här att man får samtalet från sin egen fackliga organisation upplevs positivt av medlemmarna. Det blir ett igenkännande när man ringer från Handels och säger hej, skulle jag kunna få ställa några frågor till dig. Responsen brukar bli att mitt fack bryr sig om mig i olika frågor.

Kristianstad har lyckats väldigt bra

Kristianstad och Stockholm är de av landets 47 regionala ringcentra som nått flest LO-medlemmar.

- Jag tror att det är för att vi satte en så positiv ton från början med vad vi ville uppnå med ringningen och hur vi skulle vilja ha det. Vi har pratat positivt om ringningen var vi än har varit. Efter varje dag har vi gått ut med hur många vi nått den dagen, tagit foton och lagt upp på Facebook. Vi har haft mycket positivt folk här. Att de stora förbunden IF Metall, Kommunal och Handels varit så engagerade har sporrat.

- Det ger ju också uppmärksamhet när LOs vice ordförande kommer på besök och bjuder på tårta. Tobias Baudin är en person som är duktig på att engagera och fånga människors intresse och visa att vi gör en skillnad.

Nu är det slutspurt

Annelie Nordström Kommunal ringer medlemmar.

Annelie Nordström ringer medlemmar i Kommunal för att prata om valets betydelse för välfärdsfrågorna.

Från och med 1 september är centret i Kristianstad öppet från klockan 10.00 till 20.00 alla dagar. En lokal hålls öppen till vallokalerna stänger på valdagen. Där Kommunal sitter bestämmer de själva om öppettiderna.

- Det som är väldigt positivt är att de vi ringt kommer att gå och rösta. Det känner vi. Inför EU-valet satt vi och ringde fortfarande på valdagen. Då kände vi att flera stycken inte hade tänkt gå och rösta och ändå gjorde det för att vi ringde. Vi fick en del sms som sa, tack för att du påverkade mig att gå och rösta. Det kändes jättegott! Det har varit så fantastiskt roligt för att vi fått så många från förbunden på fötter.

- Till de LO-medlemmar som ännu inte varit inne och ringt vill jag uppmana dem att komma hit. Det är så mycket roligare än man skulle kunna tro, säger Katarina Honoré.

Målet för ringverksamheten är att på valdagen ska 150 000 samtal ha nått LO-förbundens medlemmar och ringarna börjar närma sig mållinjen.

Christina Jonsson